Intervenția Președintelui Vladimir Voronin și a Ministrului de Externe Andrei Stratan, la Comisia Națională pentru Integrare Europeană din 26 septembrie 2008. Transcriere APE.

135

Vladimir Voronin: Permiteti-mi sa fac o mică introducere. Stimati colegi, evenimentele din ultimele luni au fost foarte dinamice pentru a ne putea abține de la unele comentarii politice, de la comentarii care au cea mai directă legătură cu problema pe care o discutăm aici, problema integrării europene.

Evenimentele din Caucaz, care deja au fost apreciate de declarația Guvernului nostru, au demonstrat niște lucruri deosebit de importante. Principalul constituie faptul că noua atmonsferă de stabilitate, de toleranță și de dialog cu societatea este capabilă să servească drept bază pentru orice proiect pozitiv și pentru orice inițiative. Poziția reținută, echilibrată a Republicii Moldova în problema reglementării transnistrene, euro-modernizarea consecventă și metodică a țării noastre, realizată fără haos și lozinci inutile, a atras în sfărșit atenția față de Moldova, față de experiența noastră în acest domeniu, a partenerilor noștri europeni. Sunt foarte bucuros că evitarea confruntării, stabilitatea și predictibilitatea sunt iarăși solicitate pe piața dispozițiilor politice. În acest sens, pentru Moldova au apărut șanse bune, și nu numai șanse de a accelera cu adevărat procesul de soluționare a problemei transnistrene, dar și de avansare considerabilă pe calea integrării europene.

Din câte știu, actualmente, la Bruxelles se elaborează activ un nou proiect, așa numitul proiect „Parteneriatul Estic”. La baza lui vor sta ideile pe care le-au promovat insistent unele țări ale Uniunii Europene, în vara anului curent, și care și-au găsit deja reflectarea în declarația comună a Uniunii Europene și a Ucrainei. Se așteaptă ca noul parteneriat va include așa componente integraționiste de cea mai mare importanță, cum sunt: comerțul liber aprofundat, mobilitatea forței de muncă și eventual, o foaie de parcurs pentru liberalizarea regimului vizelor. Anume despre aceste elemente, apropo, vom vorbi în cadrul negocierilor cu Uniunea Europeană, asupra noului acord cu Republica Moldova. Este anume aceea ce ne interesează pe noi în cel mai serios mod. Bineînțeles că lucrul acesta se va întâmpla numai dacă vom accelera ritmul de reglementare a reformelor noastre și vom înregistra progrese considerabile pe toate direcțiile principale ale modernizării noastre europene.

În acest sens, țin să chem și guvernul și parlamentul să stabilească cea mai strânsă interacțiune în ceea ce privește îndeplinirea înregii liste a angajamentelor asumate de noi. Noi trebuie să ne pregătim în cel mai serios mod pentru ședința din 3 octombrie curent a Comitetului de Colaborare Uniunea Europeană și Republica Moldova.

Dețin informații precum că eforturile noastre, dar și realitățile geo-politice în schimbare, îi vor permite Comisiei să accelereze elaborarea mandatului privind noul acord dintre Moldova și Uniunea Europeană. Anume deaceea, ședința de astăzi aș vrea s-o ținem într-o atmonsferă de dezbatere sinceră și cât mai concretă, nu atât a rezultatelor noastre, deși ele, desigur, nu trebuie neglijate, ci a problemelor pe care urmează să le soluționăm în lunile ce ne-au mai rămas, concentrându-ne asupra lor întreaga noastră atenție și activitate. Iar acum, îl rog pe domnul Stratan să prezinte informația solicitată, poftim.

Andrei Stratan: Mulțumesc, domnule președinte. Stimate domnule președinte, stimate doamnă prim-ministru, stimați colegi, onorată asistență.

În rezultatul consultărilor informale, pe care le-am avut în Chișinău, pe data de 8 iulie, cu Comisia Europeană pe linia integrării europene, Ministerul Afacerilor Externe și Integrării Europene și-a concentrat în continuare activitatea în trei direcții prioritare. Prima fiind aprofundarea contactelor cu instituțiile Uniunii Europene; a doua și consolidarea contactelor cu statele membre ale Uniunii Europene și a treia și continuarea monitorizării implementării angajamentelor țării noastre față de Uniunea Europeană. În această perioadă au avut loc următoarele evenimente: vizita la Bruxelles a conducerii Ministerului Afacerilor Externe și Integrării Europene, întrevederile pe care le-am avut la Comisia Europeană; întrevederi foarte rezultative cu responsabilii de politica externă, din justiție și securitate și cercetare și știință.

Deasemenea în această perioadă de timp a avut loc reuniunea Comitetului pentru Politică și Securitate în Republica Moldova – Uniunea Europeană. În cadrul discuțiilor au fost abordate cele mai importante subiecte de pe agenda relațiilor Republica Moldova – Uniunea Europeană:

solicitarea adoptării mandatului de negocieri până la sfârștul anului 2008;

lansarea dialogului Republica Moldova și Uniunea Europeană, în vederea obținerii unui regim fără viză din partea statelor membre ale Uniunii Europene pentru cetățenii țării noastre;

aderarea la Tratatul Energetic;

asocierea la spațiul științific al Uniunii Europene, prin intermediul programului „FP7”;

aderarea Republicii Moldova la Comunitatea Transporturilor în Europa de Sud-Est și programul multi-beneficiar al instrumentului de preaderare, destinat Europei de Sud-Est.

Totodată, în această perioadă de timp, a fost organizată, la Chișinău, reuniunea subcomitetului Republica Moldova și Uniunea Europeană pentru Justiții și Afaceri Interne, un comitet foarte rezultativ cu aprecieri pur pozitive din partea reprezentanților Comisiei Europene, a fost înregistrat un progres în realizarea dialogului și am mers înainte, deci în toate domeniile legate de justiție, afaceri interne și securitate. A fost lansată oficial platforma de cooperare a partenerului de mobilitate Republica Moldova și Uniunea Europeană, deasemenea acest eveniment a avut loc la Chișinău și tot la Chișinău a avut loc o reuniune informală Republica Moldova și Uniunea Europeană, în domeniul drepturilor omului și democrației.

În această perioadă de timp, au avut loc consultări asupra problematicii de integrare Europeană cu Spania, Croația (stat candidat la Uniunea Europeană) și Norvegia (țară nemembră a Uniunii Europene, care, însă, beneficiază de majoritatea libertăților care le poate oferi Uniunea Europeană țărilor sale). Am încheiat pregătirile pentru reuniunea Comitetului de Cooperare Republica Moldova și Uniunea Europeană, care, ați menționat Dvs, pe data de 3 octombrie, și a doua rundă de consultări informale asupra noului acord, care vor avea loc la Bruxelles.

Luni și marți vor avea loc consultări politice cu Italia și Suedia, dar și pe data de 6 octombrie, la Chișinău, se va afla, într-o vizită de lucru, Secretarul de Stat al Franței (țară care deține președenția Uniunii Europene) pentru a discuta subiecte legate de procesul integrării Moldovei în Uniunea Europeană. Acestea sunt evenimente de ultima oră, care marchează intensitatea dialogului nostru politic cu Uniunea Europeană, și vreau să vă menționez că toate aceste evenimente au fost pregătite cu implicarea masivă a tuturor misiunilor diplomatice ale Republicii Moldova, care au primit instrucțiuni clare de a informa statele membre ale Uniunii Europene despre poziția Republicii Moldova asupra obiectivelor noastre viitoare în raportul politic cu Uniunea Europeană.

În același context, menționez că în august au avut loc audierile în Parlamentul European al situației drepturilor omului în Republica Moldova și, la începutul lunii septembrie, Parlamentul European a adoptat o decizie favorabilă Republicii Moldova, legată de procesul integrării țării noastre în Uniunea Europeană. Astfel, considerăm deosebit de importantă activizarea Comisiei pentru Politica Externă și Integrare Europeană a Parlamentului. Trebuie prezentat un plan concret, în timpul apropiat, privind adoptarea legilor în conformitate cu angajamentele asumate față de Uniunea Europeană, pentru a-l transmite ulterior partenerilor noștri europeni.

Țin să mă refer și la faptul că este necesar, după părerea noastră, să reactivăm procesul de audiere a ministerelor de către comisia respectivă a Parlamentului. Nu este realizat pe deplin astăzi, și este foarte important, potențialul comitetului de cooperare parlamentară Republica Moldova și Uniunea Europeană. Mai activ s-ar dori de lucrat cu Parlamentul European și cu parlamentele naționale ale statelor membre ale Uniunii Europene și suntem convinși că și dimensiunea parlamentară, dacă va fi inclusă la o capacitate mai mare, ne va ajuta pe noi, și prin intermediul Parlamentului să influențăm asupra deciziilor țărilor membre ale Uniunii Europene și a Comisiei Europene, ca executiv, ca guvern a Uniunii Europene.

Implimentarea acordului privind facilitarea regimului de viză Republica Moldova și Uniunea Europeană și activitatea consulară

Vreau sa menționez că în această perioadă una din prioritățile activității ministerului a fost dedicată anume acestei dimensiuni și, în acest context, au fost elaborate informații detaliate privind problemele de implimentare de către statele membre ale Uniunii Europene a Acordului de Facilitare a Eliberării Vizelor, informații care au fost transmise Comisiei și statelor membre ale UE. De asemenea au fost elaborate două scrisori de argumentare a necesității lansării dialogului cu Uniunea Europeană, în vederea liberalizării regimului de viză cu Republica Moldova.

Subiectele menționate mai sus, precum și situația creată în jurul ambasadelor statelor membre ale Uniunii Europene la Chișinău, au fost abordate și în cadrul întrevederii de săptămâna trecută cu vice-președintele Comisiei Europene, domnul Jacques Barrot, care este responsabil de domeniul justiției și afaceri interne în cadrul Comisiei Europene. În adresa dumnealui au fost transmise materiale detaliate privind problemele legate de modalitatea de implimentare a Acordului de Facilitare a Regimului de Vize de către fiecare ambasadă deschisă în Republica Moldova.

Totodată, vă informăm că Ministerul Afacerilor Externe și Integrării Europene a transmis scrisori în adresa unor țări ale Uniunii Europene cu materiale video, atașate, despre situația anormală în procesul de deservire a cetățenilor Republicii Moldova, care doresc să se deplaseze în spațiu european. Un aspect important al cooperării cu Centrul de eliberare a vizelor, constituie consolidarea contactelor cu alte intituții din Moldova. Ministerul de externe a organizat întâlnirea ambasadorului Ungariei la Chișinău cu conducerea Ministerului Dezvoltării Informaționale pentru a facilita eliberarea și transmiterea documentelor necesare în adresa centrului, necesare pentru eliberarea vizelor și de a minimaliza timpul de obținere a vizelor pentru cetățenii noștri, care doresc să plece în spațiu european.

Vladimir Voronin: Aceste cerințe, pe care astăzi le înaintează misiunea aceasta, care este delegată pe lângă Ambasada Ungariei în Moldova. Acestea sunt cerințe europene, sau aceasta fiecare țară își formulează cerințele lor adăugător?

Andrei Stratan: Fiecare țară își formulează, domnule Președinte, cerințele sale, fiindcă când se eliberează mandatulde predare a impunternicirilor din fiecare țară și la semnarea contractului cu misiunea diplomatică a Ungariei, deci, sunt enumerate cerințele și numărul documentelor care necesită să fie prezentate.

Vladimir Voronin: Ei condiționează aceasta, da?

Andrei Stratan: Da, este condiționat. Fiindcă pentru fiecare țară a Uniunii Europene trebuie să delegheze drepturile sale acestui centru și acest lucru se întâmplă numai printr-o decezie a parlamentului național.

Vladimir Voronin: Adică în cadrul Uniunii Europene acest lucru nu este standartizat, că sunt necesare documentele respective și este destul și mai mult nimic. Fiecare poate să intervină cu ce dorește?

Andrei Stratan: Sunt țări care solicită prezentarea unor documente suplimentare, dar mari devieri în acest cadru nu există. Practic, este un cadru comun în spațiul Uniunii Europene. Dat fiind faptul că Dvs. ne-ați îndemnat ca să fim sinceri și deschiși, la subiectul respectiv ași dori să mă ghidez de această recomandare. Până la acest moment, unde cu deficiențe, unde cu succes, dar Republica Moldova a progresat, și acest lucru este confirmat de partenerii noștri în relațiile cu UE-ul. În majoritatea cazurilor, deci noi am progresat cu forțe proprii.

Remarcăm cu regret că după introducerea unor noi scheme s-au creeat mai multe confuzii, decât progrese, și considerăm că ar fi oportun să analizăm astăzi, în cadrul comisiei, sau membrii comisiei să se expună la acest subiect, dacă schema după care lucram anterior nu asigura o coerență și o claritate mai mare decât cea pe care o avem astăzi. Evident că ministerul de externe asigură realizarea operativă a transmiterii materialelor respective, dar aș dori să vă comunic că astăzi, mecanismul de transmitere a informației s-a dezechilibrat, misiunea diplomatică a Republicii Moldova de la Bruxelles primește cu o mare întârziere materialele privind implementarea angajamentelor noastre față de Uniunea Europeană și la compartimentul inclusiv al restanțelor interne, față de Uniunea Europeană. Și după părerea noastră, domnule președinte, până „găicile” (piulițele și n.n) nu s-au slăbit definitiv, este necesar să le strângem la maxim, pentru că problema relațiilor Republicii Moldova cu Uniunea Europeană, este prea serioasă ca să ne permitem o atitudine superficială, mai ales în situația aceasta favorabilă față de Republica Moldova, din partea partenerilor noștri europeni.

Este necesar de menținut nivelul existent de cooperare, și externă și internă, care a fost stabilit în ultimii trei ani cu instituțiile Uniunii Europene și, deasemenea, ar fi necesar de consolidat capacitățile ministerelor cu specialiști bine pregătiți, inclusiv în Occident, în domeniul european, care vor deveni negociatorii Republicii Moldova pe sectoare concrete cu Comisia Europeană. Dacă nu dorim să repetăm epopeea de aderare a Republicii Moldova la Organizația Mondială a Comerțului și, ca urmare, fiindu-ne, astăzi, legate și mâinile și picioarele în cadrul discuțiilor cu țările membre Uniunii Europene și a OMC-ului. Acordul de asociere cu Uniunea Europeană va necesitate în partea noastră o seriozitate mai mare în ceea ce convenim cu europenii și ceea ce vom întreprinde pe parcursul acestei cooperări.

În contextul respectiv, reiterăm propunerile Ministerului:

Este necesar ca în următoarea perioadă de timp, dar foarte scurtă, ministerele să înainteze deja propuneri pentru grupurile de negociatori, deoarece aceste persoane trebuie să fie pregătite din timp și noi să avem posibilitatea să lucrăm cu ele;

Este necesar să ne clarificăm cu prezentarea rapoartelor despre realizarea Agendei europene și să asigurăm traducerea acestor rapoarte din limba moldovenească în limba engleză;

Ministerele este necesar să realizeze absolut toate angajamentele care sunt asumate în cadrul subcomitetelor și comitetelor de cooperare Republica Moldova și Uniunea Europeană.

Astăzi la Chișinău se află în vizită secretarul general al consiliului regional de cooperare în instituții care au schimbat Pactul de Stabilitate în Europa de Sud-Est și în următoarea lună de la noi se așteaptă propuneri concrete, proiecte concrete, pe toate sectoarele: transport, energetică, ocrotirea sănătății, care va fi pusă în pachetul comun al țărilor din Europa de Sud-Est și vor fi asigurate în finanțare din partea instituțiilor europene. Aceasta este informația pe parcursul acestei perioade de timp, domnule Președinte. Noi suntem mai departe în proces de dialog continuu cu partenerii noștri din cadrul Uniunii Europene.

Vladimir Voronin: Cum a fost apreciată problema restanțelor în cadrul acestor două comisii?

Andrei Stratan: Noi am raportat despre progresul care a fost obținut, pentru că ele nu sunt restanțe, este necesar timp suplimentare, timp continuu, pentru punerea în aplicare a actelor legislative, care au fost adoptate în perioada respectivă, de Parlament. Deci, ele deja nu „sună” ca restanțe, inclusiv subiectele care au fost discutate la Subcomitetul de Cooperare în domeniul Justiției și Afaceri Interne.

Vladimir Voronin: Dar acelea care n-au fost adaptate? Legea cu privire la procuratură, cu privire la secretul de stat, problema caselor de arest, alte probleme…

Andrei Stratan: Cum s-au menționat, este necesar ca noi să primim această listă și s-o transmitem colegilor noștri din Comisia Europeană și să adoptăm aceste acte legislative, pentru că ele, practic, sunt definitivate, numai trebuiește adoptată această decizie.

Vladimir Voronin: Bine, dar ele rămân în atenție… în Agendă?

Andrei Stratan: Da, bineînțeles. Nouă nu ne aduc aminte permanent despre acest subiect, fiindcă noi am promis că o să le adoptăm până la sfârșit.

Vladimir Voronin: Da. Speră că noi vom fi oameni disciplinați.