Raport de activitate a diplomației moldovene pe perioada anului 2008, prezentat de Andrei Stratan, viceprim-ministru, ministrul Afacerilor Externe și Integrării Europene

125

Integrarea Europeană

Bineînțeles, printre obiectivele prioritare ale politicii externe moldovenești pe parcursul anului 2008, promovarea integrării europene a Republicii Moldova a avut un rol deosebit. Aș afirma, prin extindere, că integrarea a constituit și obiectivul întregii noastre societăți. Spre regret, spațiul redus mă obligă să recurg preponderent la un stil telegrafic în relatarea despre cele înfăptuite, dar fiece acțiune întreprinsă ascunde în spatele său eforturi substanțiale, în care a fost utilizat potențialul tuturor instituțiilor implicate în acest proces.

La o analiză de ansamblu, se poate constata că relațiile noastre cu Uniunea Europeană înregistrează progrese constante, iar agenda dialogului politic RM-UE este tot mai extinsă și mai ambițioasă. În acest sens, pot fi menționate mai multe evoluții de ordin politic, dar și pragmatic, inclusiv facilitarea regimului de vize și consolidarea relațiilor comerciale cu Uniunea Europeană, stabilirea unei cooperări durabile în domeniul justiției și afacerilor interne, susținerea pentru implementarea reformelor interne în Republica Moldova.

De asemenea, este necesară menționarea suportului tot mai consistent al Uniunii Europene în procesul de soluționare a problemei transnistrene. În acest context, pe lângă sprijinul politic pentru reluarea negocierilor în formatul „5+2”, UE s-a angajat să acorde asistența financiară și expertiza necesară în vederea implementării Măsurilor de consolidare a încrederii între cele două maluri ale Nistrului, lansate de către șeful statului în anul 2007.

Sumar, cooperarea RM cu UE s-a materializat prin următoarele realizări concrete: adoptarea de către UE a deciziei politice referitor la negocierea cu Republica Moldova a unui nou Acord mai ambițios, ceea ce marchează un moment important al procesului de integrare europeană a Republicii Moldova și deschide o nouă etapă pentru cooperarea noastră cu UE; prezența tot mai activă a Republicii Moldova pe agenda politică a Uniunii Europene; cele 5 Președinții regionale în Europa de Sud-Est nu doar au scos RM în prim-planul cooperării regionale, dar și ne-au ajutat la o înțelegere mai bună a proceselor legate de integrarea europeană; deschiderea graduală a pieței Uniunii Europene inițial prin intermediul Preferințelor Comerciale Asimetrice; beneficierea de noi mecanisme de finanțare și asistență tehnică ale Comisiei Europene, în particular „Suport pentru buna Guvernare”, „Fondul pentru Facilitarea Investițiilor în Vecinătatea UE” (volumul de asistență UE până în anul 2013 va fi de 209 milioane de euro); semnarea Acordului de cooperare cu Banca Europeană de Investiții; instituționalizarea cooperării Republicii Moldova cu Agențiile UE, în special EUROPOL și FRONTEX, întreprinderea acțiunilor pentru stabilirea cooperării cu agențiile EUROJUST, ANTIDROG și CEPOL; intrarea în vigoare a Acordului privind facilitarea regimului de vize cu UE; lansarea Strategiei de Informare și Comunicare pentru Integrare Europeană.

Deși, pe parcursul anului 2008, au fost realizate multe activități privind cooperarea cu UE, mă voi opri puțin mai detaliat doar la câteva aspecte, cele mai semnificative.

Noul Acord cu Uniunea Europeană. În luna iunie 2008, Comisia Europeană a inițiat procesul de pregătire a proiectului mandatului de negociere asupra viitorul acord cu Republica Moldova. În lunile iulie și octombrie, au avut loc două runde de consultări moldo-comunitare, în cadrul cărora, părțile au realizat un schimb informal de viziuni asupra elementelor principale care vor fi incluse în noul Acord RM-UE.

La 13 octombrie 2008, Consiliul UE a adoptat Concluziile privind Republica Moldova, care au confirmat decizia politică a UE de a iniția, în viitorul apropiat, negocierile asupra unui Acord ambițios cu Republica Moldova. În viziunea noastră, noul document trebuie să fie un Acord de Asociere care să prevadă: calea clar definită pentru integrarea graduală a Republicii Moldova în Uniunea Europeană, stabilirea graduală a unui regim de comerț liber cu Uniunea Europeană, prin negocierea unui Acord privind comerțul de schimb liber aprofundat și comprehensiv, care să ofere perspectiva accesului la libertățile Uniunii Europene; integrarea sectorială în domeniile cheie ale Uniunii Europene, în special, transport, energie, agricultură; recunoașterea necesității introducerii unui regim fără vize pentru cetățenii moldoveni într-o perspectivă redusă de timp.

Comisia Europeană a aprobat, recent, proiectul mandatului de negocieri pentru noul Acord RM-UE și l-a prezentat statelor membre ale UE pentru examinare. Adoptarea mandatului de negocieri este preconizată, eventual, pentru luna februarie 2009, negocierile propriu-zise urmând să înceapă, conform estimărilor, până la sfârșitul Președinției cehe a UE (iunie 2009).

În vederea pregătirilor pentru negocierea noului Acord cu Uniunea Europeană, definitivăm o schemă inițială a delegației de negociatori. De asemenea, am inițiat discuții cu partenerii europeni pentru obținerea sprijinului necesar pentru instruirea experților noștri. În prezent, există premize reale pentru negocierea, începând cu vara anului 2009, a unui Acord de Asociere cu Uniunea Europeană. Sigur că vom încerca obținerea unei perspective clare europene pentru țara noastră.

Suntem perfect conștienți de faptul că, pentru integrarea europeană, implementarea reformelor interne în domeniul consolidării democrației și statului de drept, în conformitate cu standardele europene, reprezintă o condiție de maximă importanță. Din această perspectivă, după prezentarea Raportului de Progres al Comisiei Europene, în primăvara anului 2009, în paralel cu procesul de negociere al Noului Acord cu UE, vom discuta cu Comisia Europeană și un nou instrument de implementare a angajamentelor Republicii Moldova, care va înlocui Planul de Acțiuni RM-UE și care va corespunde cu noile obiective, mai avansate și mai ambițioase.

Politica de vize. Problema liberalizării regimului de vize constituie una din prioritățile agendei dialogului nostru cu Uniunea Europeană. Începând cu 1 ianuarie 2008, a intrat în vigoare Acordul privind facilitarea eliberării vizelor, iar Centrul Comun de Vize, deschis la Chișinău anul trecut, a devenit un proiect de succes al Uniunii Europene, care ulterior a fost preluat și implementat în Balcanii Occidentali. În același context, am lansat în luna iunie Parteneriatul de Mobilitate cu Uniunea Europeană. Această nouă formă de cooperare cu UE ne permite inclusiv să beneficiem de asistență în domeniile importante precum ar fi consolidarea relațiilor cu diaspora, a sistemului național de gestionare a migrației, a managementului frontierei, lupta contra migrației ilegale.

Totodată, suntem conștienți de faptul că cetățenii moldoveni continuă să se confrunte cu multe probleme în procesul de obținere a vizelor pentru statele membre ale UE. Mă refer, în primul rând, la procedurile exagerat de birocratizate și la faptul că mai multe state membre ale UE nu au reședința în Chișinău, ceea ce complică și mai mult procedura de obținere a vizelor. Am sensibilizat statele membre ale UE și Comisia Europeană asupra acestor, precum și a altor probleme reale care necesită o soluționare cât mai grabnică. Astfel, recent la Bruxelles, am convenit cu partenerii europeni să organizăm, la începutul anului viitor, o reuniune specială a Consulilor UE, pentru a identifica soluții imediate și, respectiv, pentru a simplifica gradual procedurile de obținere a vizelor pentru cetățenii moldoveni. De asemenea, vom organiza o reuniune extraordinară împreună cu Comisia Europeană pentru a revizui prevederile Acordului de facilitare a regimului, în perspectiva introducerii simplificărilor adiționale.

Totodată, în paralel MAEIE depune eforturi pentru lansarea pe parcursul anului 2009 a discuțiilor cu partenerii europeni, referitor la dialogul asupra liberalizării regimului de vize. Un rol aparte în vederea realizării acestui obiectiv îi va reveni cooperării noastre cu viitoarea Președinție cehă a UE.

Parteneriatul Estic. RM a avut consultări intense cu statele membre ale UE și Comisia Europeană referitor la elementele inițiale incluse în proiectul Parteneriatului Estic lansat în baza propunerii polono-suedeze. La 3 decembrie, Comisia Europeană a prezentat statelor membre ale UE Comunicarea privind Parteneriatul Estic. Pe parcursul următoarelor luni statele membre ale UE vor examina propunerile Comisiei Europene privind noua politică consolidată a UE față de țările din Est. Astfel, vom urmări evoluțiile procesului de examinare a propunerii Comisiei Europene și vom discuta modalitatea de valorificare a obiectivelor Parteneriatului Estic cu statele membre ale UE, reieșind din obiectivele strategice ale Republicii Moldova. La această etapă, putem doar să salutăm atenția pe care o acordă partenerii europeni consolidării relațiilor UE cu țările din Europa de Est și Caucazul de Sud, dar considerăm că cele mai multe beneficii Moldova le va obține dezvoltând relațiile bilaterale cu UE. Este evident că Republica Moldova își dorește un spectru cât mai concret de cooperare cu UE în toate domeniile și, din aceste considerente, cadrul respectiv de cooperare este analizat cu mare atenție de noi prin prisma posibilităților reale de avansare politică în relațiile cu UE. Anume acești factori au determinat atitudinea noastră vizavi de această inițiativă.

Un test trecut cu succes: Președințiile regionale. Anul 2008 a fost marcat de o implicare deosebit de activă a Republicii Moldova pe filiera cooperării regionale, care constituie o prioritate a politicii externe a țării noastre. Astfel, pe parcursul anului, Republica Moldova a exercitat cinci Președinții regionale la următoarele aranjamente: Procesul de Cooperare în Europa de Sud-Est (2008-2009), Inițiativa Central-Europeană, CEFTA, Centrul de Cooperare în domeniul Securității și RACVIAC și Rețeaua de Sănătate în Europa de Sud-Est. Acest mandat a constituit un exercițiu diplomatic important pentru țara noastră și s-a înscris în eforturile generale depuse de Republica Moldova în procesul integrării europene. Prin Președințiile exercitate cu profesionalism, țara noastră și-a consolidat imaginea de partener regional competitiv și de încredere.

În contextul Președinției la ICE, Republica Moldova a realizat toate obiectivele propuse prin implementarea cu succes a repoziționării (reorganizării) ICE, contribuirea activă la dezvoltarea cooperării ICE cu UE (consultări trilaterale RM-ICE-UE), consolidarea relațiilor de bună colaborare între statele membre ICE prin proiectele comune realizate, precum și dezvoltarea sectorială prin organizarea multiplelor reuniuni ale miniștrilor transportului, turismului, economiei, agriculturii, plus organizarea Summit-ului Forului Economic ICE, Forului Tineretului ICE și a două conferințe științifice. Pe parcursul Președinției, Comitetul Coordonatorilor Naționali ICE a aprobat spre finanțare aproximativ 150 de proiecte ale statelor membre, dintre care aproximativ 30 au fost destinate țării noastre.

Președinția Republicii Moldova la Centrul pentru Cooperare în domeniul Securității și RACVIAC este marcată de procesul de instituționalizare a acestui aranjament regional. Țara noastră a avut un rol important în definitivarea structurii noi, a priorităților, competențelor și viitorului cadru de cooperare în această inițiativă regională. Totodată, RM depune eforturi în vederea finalizării negocierilor asupra noului Memorandum de instituționalizare a RACVIAC, care urmează a fi semnat la Chișinău, în cadrul unei Reuniuni ai Miniștrilor Afacerilor Externe SEECP.

Începând cu 1 ianuarie 2008, RM a preluat Președinția Acordului de Liber Schimb în Europa Centrală (CEFTA). În cadrul Președinției moldovenești, o atenție deosebită a fost acordată instituirii Secretariatului CEFTA, obiectiv realizat cu succes. De asemenea, pe parcursul Președinției la CEFTA, RM a organizat o ședință ordinară a Comitetului Mixt CEFTA și reuniunile a 3 subcomitete.

Președinția RM la Rețeaua de Sănătate în Europa de Sud-Est a fost marcată de semnarea Memorandumului privind viitorul Rețelei de Sănătate în Europa de Sud-Est, în cadrul Procesului de Cooperare în Europa de Sud-Est, precum și a Declarațiilor Ministeriale privind (1) Sănătatea Mintală și (2) Implementarea Regulilor Sanitare Internaționale. De asemenea, la Chișinău, a fost organizată Reuniunea a 18-a Rețelei de Sănătate, precedată de Reuniunea Comitetului Executiv al Rețelei. Totodată, Președinția Republicii Moldova a reprezentat Rețeaua de Sănătate la Conferința Ministerială a Organizației Mondiale a Sănătății (Tallinn, 25-27 iunie 2008).

SEECP este un For politic important în Europa de Sud-Est și Președinția Republicii Moldova (mai 2008 și iunie 2009) al acestui aranjament are drept obiectiv de bază avansarea statelor participante în procesul de aderare la UE. Pe parcursul anului 2008, au fost organizate un șir de reuniuni, care au finalizat cu rezultate importante pentru întreaga regiune: a fost adoptată Declarația Miniștrilor Afacerilor Interne în domeniul colaborării în combaterea criminalității cibernetice, semnarea de către Miniștrii Justiției SEECP a Memorandumului în domeniul garanțiilor juridice și judiciare contra procesării ilegale a datelor cu caracter personal, adoptarea Declarației Miniștrilor Sănătății și a Declarației Comune a Președinților Curților de Conturi SEECP. Totodată, în contextul Președinției Republicii Moldova la SEECP, pentru anul 2009 au fost stabilite o serie de reuniuni politice și sectoriale, menite să contribuie la avansarea statelor participante în procesul integrării europene prin implementarea standardelor și principiilor europene, facilitarea circulației cetățenilor în spațiul SEECP, dezvoltarea legăturilor aeriene între statele SEECP, consolidarea capitalului uman, implementarea celor mai bune practici pe dimensiunea Europa de Sud-Est electronică, precum și reuniunea Miniștrilor Afacerilor Externe SEECP și Summit-ul Șefilor de Stat și de Guvern SEECP. Prioritățile Președinției Republicii Moldova la SEECP sunt: Dezvoltarea dialogului SEECP-UE și consolidarea perspectivei Europene a statelor Sud-Est Europene; promovarea valorilor democratice și standardelor Europene ca un mecanism ferm de dezvoltare a întregii regiuni; consolidarea și promovarea SEECP pe arena internațională, în calitate de „voce unită” a regiunii și partener viabil cu scopul de a îndeplini obiectivele globale ale comunității internaționale; consolidarea eficienței proceselor regionale și a inițiativelor în cooperare cu statele participante SEECP, UE, precum și cu statele donatoare și organizațiile internaționale relevante; cooperarea cu Consiliul Regional de Cooperare și procesele, inițiativele și organizațiile regionale cu scopul de a fortifica cooperarea, stabilitatea și dezvoltarea în Europa de Sud-Est.

Rezumând activitățile de perspectivă preconizate a fi realizate în plan regional, se poate afirma că, pe parcursul anului 2009, MAEIE va continua să se implice activ și să promoveze interesele naționale în cadrul inițiativelor, proceselor și organizațiilor regionale, prin atragerea beneficiilor pentru Republica Moldova prin proiectele, programele și politicile regionale pe dimensiunea Europei Centrale și de Sud-Est, precum și regiunii extinse a Mării Negre.

Dimensiunea Multilaterală

ONU și Agențiile sale specializate. Cooperarea noastră în cadrul ONU și instituțiilor sale specializate a fost desfășurată în concordanță cu Planul de Acțiuni privind realizarea mandatului Republicii Moldova de membru al ECOSOC și comisiilor sale subsidiare la care statul este parte, pentru perioada 2008-2011, și cu Planul-cadru de organizare a acțiunilor de cooperare pe linia ONU și a instituțiilor specializate din sistemul organizației, care au servit ca instrument de planificare, monitorizare, informare și raportare în dezvoltarea relațiilor cu organismele ONU.

În contextul acestor sarcini, de la începutul anului a fost asigurată participarea delegațiilor de diferit nivel la peste 50 de foruri internaționale, în principal la structurile în care statul deține calitatea de membru cu drepturi depline, în cadrul cărora, delegațiile noastre au expus pozițiile statului pe diferite subiecte de interes major, au contribuit la adoptarea deciziilor pe marginea acestora, iar în unele organisme au ghidat activitatea și procesul decizional, exercitând funcțiile de Președinte, în cazul Comisiei ONU pentru Dezvoltarea Socială, sau de Vicepreședinte al Comisiei pentru Prevenirea Crimei și Justiția Penală și al Comisiei asupra Substanțelor Narcotice.

Contribuții însemnate au fost aduse la desfășurarea sesiunii Adunării Generale a ONU, a reuniunilor anuale ale ECOSOC, a Consiliului Executiv al Organizației Mondiale a Sănătății (OMS), a Consiliului Executiv al Organizației pentru Agricultură și Alimentație (FAO) și la Summit-ul „Securitatea Alimentară Mondială: provocări cauzate de schimbările climaterice și bioenergie”.

O importanță deosebită a fost acordată și dezvoltării cooperării cu alte structuri subsidiare ale ECOSOC care prezintă un interes major pentru țară, cum sunt Programul Națiunilor Unite pentru Dezvoltare (PNUD), Fondul Națiunilor Unite pentru Copii (UNICEF), Fondul Națiunilor Unite pentru Populație (UNFPA).

În perioada de referință, cu suportul PNUD, UNFPA și UNICEF a continuat implementarea proiectului acordarea asistenței de urgență și tehnice pentru depășirea consecințelor secetei din Moldova, în valoare de peste 10 milioane dolari SUA, iar după inundațiile din iulie-august curent mai multe agenții ONU reprezentate în țară au inițiat colectarea a circa 2 milioane de dolari pentru lichidarea urmărilor acestora. Cu concursul PNUD și altor agenții ONU se realizează cu succes și alte proiecte comune, precum cel de asistență la frontieră (EUBAM – 20 mln de dolari SUA) și cele privind securitatea umană (peste 3 mln de dolari SUA) și dezvoltarea locală integrată (circa 13 mln de dolari SUA).

Recent, Organizația Națiunilor Unite pentru Dezvoltare Industrială (ONUDI) a aprobat pentru implementare proiectul privind crearea Centrului de Control al Producției Ecologic Pure, iar urmare negocierilor din ultimele luni cu Fondul Internațional pentru Dezvoltare Agricolă (IFAD), la 29 octombrie 2008, a fost semnat Acordul de Finanțare între Republica Moldova și IFAD în valoare de 18, 950 mln de dolari SUA în scopul implementării Programului de Servicii Financiare Rurale și Marketing.

Au continuat și activitățile de promovare a candidaturii țării pentru obținerea calității de membru al Consiliului pentru Drepturile Omului (CDO, pentru perioada 2010-2013) și al Comitetului Interguvernamental UNESCO pentru Salvgardarea Patrimoniului Cultural Imaterial (2010-2014), concomitent candidatura țării fiind înaintată și pentru alegerile în Consiliul Executiv al Programului Înaltului Comisariat al Națiunilor Unite pentru Refugiați (din 2010 pe termen nelimitat) și Comitetul ONU pentru Programe și Coordonare (2010-2014).

Este de remarcat că, urmare activităților susținute în acest sens, pentru sesiunea actuală (a 63-a) a Adunării Generale ONU, Republica Moldova a fost aleasă și exercită funcțiile de Vicepreședinte al Adunării Generale și Vicepreședinte al Comisiei a IV-a (probleme politice speciale).

Consiliul Europei. Anul 2008 poate fi considerat un an important și în cooperarea noastră cu Consiliul Europei, căreia RM îi acordă o atenție constantă. Astfel, au fost întreprinse o serie de acțiuni coordonate în vederea onorării angajamentelor și obligațiunilor RM față de CoE. Progresele înregistrate de RM la acest capitol, au fost menționate în ultima Rezoluție a Adunării Parlamentare a Consiliului Europei 1619 (2008) privind funcționarea instituțiilor democratice în Europa și progresul în procedura de monitorizare, adoptată în iunie curent, precum și în Raportul privind respectarea angajamentelor și obligațiunilor țării noastre față de CoE, ca urmare a vizitei de documentare în RM, în luna septembrie, a coraportorilor ai Comisiei de Monitorizare a AP a CoE.

În perioada de referință, un accent deosebit a fost pus pe realizarea în continuare a celor două programe comune ale CoE și Comisiei Europene, privind asigurarea independenței și transparenței sistemului judiciar și combaterea corupției în valoare totală de 6,8 milioane euro De menționat și demararea celor 5 programe comune noi ale CoE și Comisiei Europene pentru perioada 2008-2009, orientate spre susținerea alegerilor libere și echitabile, libertatea expresiei și mass-mediei, sprijinirea societății civile, înființarea structurilor independente active și non-judiciare în domeniul drepturilor omului, promovarea drepturilor minorității romilor. De asemenea, în luna iunie curent Comitetul de Miniștri al CoE a aprobat Planul de Acțiuni al Consiliului Europei pentru sprijinul alegerilor parlamentare în RM din anul 2009, care include un program amplu de activități. La fel, Consiliul Europei a aprobat Programul de Acțiuni vizând Republica Moldova referitor la posibila contribuție a CoE la implementarea măsurilor de consolidare a încrederii în contextul procesului de reglementare a conflictului transnistrean. La capitolul combaterii traficului de ființe umane, aș dori să precizez că în luna decembrie a avut loc constituirea Grupului de experți pentru lupta contra traficului de ființe uman (GRETA), unde a fost ales și un reprezentant din partea RM.

Organizația Internațională a Francofoniei. În contextul cooperării cu OIF, Republica Moldova a aderat cu titlu de excepție la Proiectul „Limba franceză în UE”. La 13 octombrie, la Chișinău a fost semnat Memorandumul cu privire la punerea în aplicare a programului multianual de instruire în limba franceză a funcționarilor publici din Republica Moldova, care va fi pus în aplicare de la începutul anului 2009. În perioada 15-19 octombrie, la Quebec, Canada, s-a desfășurat Conferința Miniștrilor Afacerilor Externe și cel de-al XII-lea Summit al Francofoniei, în cadrul cărora delegația moldovenească a promovat candidatura țării noastre în calitate de țară gazdă a celui de-al XIV-lea Summit al Francofoniei, în 2012 și a obținut includerea în Declarația politică finală a unui paragraf separat cu privire la conflictul transnistrean, în care șefii de state și de guverne membre ale OIF și-au exprimat susținerea pentru integritatea teritorială a Republicii Moldova și soluționarea pașnică a conflictului transnistrean.

CSI. Republica Moldova conlucrează dinamic în cadrul Comunității Statelor Independente, folosind în mod eficient acest mecanism de cooperare multilaterală. Prioritatea colaborării cu stateleșimembre ale CSI o constituie domeniul economic. Țara noastră a participat în mod activ la elaborarea Strategiei dezvoltării economice a statelor CSI până în anul 2020, adoptată la reuniunea Consiliului Șefilor de Guverne, care a avut loc recent la Chișinău.

Astfel, pe parcursul anului 2008, atenția principală a fost concentrată, în special, asupra constituirii unei Zone viabile de comerț liber, în corespundere cu rigorile OMC, și asupra majorării exporturilor mărfurilor autohtone pe piața de desfacere a statelor-membre ale CSI, precum și asupra lichidării barierelor de ordin fiscal și vamal în calea comerțului cu statele din această zonă.

Alte domenii importante de colaborare au ținut de: consolidarea securității energetice ale țărilorșimembre, prin declararea anului 2009 An al energeticii în cadrul CSI; sporirea interacțiunii în domeniul transporturilorșiprin formarea unei rețele de coridoare de transport, ridicarea eficienței politicii tarifare și evitarea barierelor fiscal-administrative în realizarea transportului interstatal; dezvoltarea colaborării în vederea asigurării securității alimentare prin elaborarea unei Concepții corespunzătoare pe termen lung și pregătirea către Forul agrar CSI, care va avea loc în anul 2009 în Turkmenistan; crearea unui climat investițional atractiv și a condițiilor normale de circulație liberă a capitalului.

Deosebit de importantă este colaborarea în domeniul științei și inovațiilor, statele CSI propunându-și să elaboreze un Program de colaborare în acest domeniu până în anul 2020. Trebuie menționat și faptul că între statele CSI au loc consultări privind posibilitățile și căile de depășire a urmărilor crizei economice și financiarșibancare actuale.

Cât privește colaborarea în domeniul umanitar, se cere a fi remarcat, de exemplu, faptul că pe baza experienței acumulate de către țara noastră în anul curent, anul 2009 a fost declarat An al Tineretului deja în întreg spațiul CSI, Moldova inițiind elaborarea Strategiei de dezvoltare a colaborării tinerilor a statelor Comunității. Țara noastră va fi în anul 2009 gazda celui de-al IV For al intelectualității de creație din CSI, vor continua acțiunile de comemorare a aniversării a 65 a Victoriei asupra fascismului.

Cu titlu separat, trebuie să spunem că pe durata anului 2009 țara noastră va deține președinția tuturor organelor statutare ale CSI: Consiliile Șefilor de State și Guverne, Miniștrilor Afacerilor Externe și Consiliului Economic CSI, precum și a organelor lor de lucru, la Chișinău urmând să se desfășoare reuniunile ordinare ale Președinților și miniștrilor de externe ai statelorșimembre.

Cooperarea Bilaterală

Pe plan bilateral, în anul 2008 Moldova a fost foarte dinamică cu statele-membre ale UE, expresie a acestor relații fiind o serie de vizite importante la diferite niveluri, întrevederi în cadrul unor foruri internaționale sau consultări interministeriale. Același lucru este valabil și pentru statele din Europa de Sud-Est. Și nu va fi o greșeală, dacă voi afirma că rezultatele, pe care le avem pe dimensiunea integrare europeană și cooperare regională, sunt și o urmare a contactelor foarte intense pe linie bilaterală cu statele europene.

SUA. Republica Moldova acordă o importanță sporită relațiilor cu Statele Unite ale Americii. SUA este un partener de încredere al Republicii Moldova, care promovează fără rezerve integritatea teritorială și suveranitatea a RM, sprijinind poziția țării noastre pe plan mondial. SUA susține afirmarea vocației europene a Moldovei în dialog cu partenerii europeni. Pe parcursul anului 2008, dialogul moldo-american a avut în continuare un caracter constant, deschis și constructiv. Cooperarea cu autoritățile americane a fost axată inclusiv pe problema soluționării conflictului transnistrean și retragerii forțelor armate străine de pe teritoriul țării noastre, participarea RM în cadrul Programului SUA „Provocările Mileniului”, cooperarea în cadrul diverselor inițiative regionale, combaterea traficului de ființe umane, a corupției, precum și reformarea sectorului de securitate și apărare a țării.

Referindu-ne la participarea RM în cadrul Programului SUA „Provocările Mileniului”, merită a fi accentuat performanțele Guvernului în implementarea Planului Preliminar destinat luptei cu corupția, precum și eforturile susținute care au fost depuse pentru elaborarea și prezentarea la începutul anului curent a propunerii de țară pentru finanțare deplină din fondurile Corporației. Datorită faptului că autoritățile americane au apreciat pozitiv politicile guvernării de promovare a reformelor democratice, economice și sociale în țara noastră a fost posibilă includerea țării noastre în programul pentru asistență deplină al Corporației.

Federația Rusă. Aș dori să subliniez caracterul ascendent al relațiilor RM cu Federația Rusă, cu care avem un parteneriat strategic. Rusia este unul dintre principalii noștri parteneri comercial-economici, având și un rol-cheie în procesul de negocieri privind soluționarea conflictului transnistrean. Pe parcursul anului, a fost dezvoltat un dialog politic intens al conducerii de vârf. Au avut loc mai multe întrevederi ale Președinților RM și FR, în cadrul cărora a fost examinat, practic, întreg spectrul de probleme ce țin de relațiile dintre țările noastre, au fost organizate vizitele la Chișinău ale Președinților ambelor camere ale Legislativului rus, vizite reciproce ale Șefilor de guverne. În același context se înscriu și contactele dintre MAEIE al RM și MAE al FR, pe parcursul anului având loc câteva runde de consultări interministeriale, inclusiv, în domeniul consular. Această dinamică a relațiilor bilaterale va fi dezvoltată în continuare, în prezent fiind definitivate aranjamentele necesare pentru organizarea vizitei Ministrului de Externe al Rusiei, dl S. Lavrov, la Chișinău, la începutul anului viitor. A fost semnat recent Programul de colaborare economică între țările noastre pe anii 2009-2020, este definitivat Programul de colaborare în domeniul umanitar pentru anii 2009-2010. Tot ce am menționat cu referință la relațiile cu FR confirmă o dată în plus disponibilitatea țării noastre de a avea cu această țară relații durabile reciproc avantajoase. În plus, avem și legături deosebit de intense între popoarele noastre, schimburi culturale, afinități religioase la care ținem foarte mult. Suntem siguri că poziția noastră referitor la necesitatea soluționării problemei transnistrene este înțeleasă la Moscova.

Vecinii. Pe parcursul anului 2008 a fost dezvoltată cooperarea cu Ucraina și România, statele vecine cu țara noastră. Cu ambele țări a existat un dialog la vârf, în cadrul căruia au fost abordate subiecte importante ale colaborării bilaterale. Astfel, în cooperarea cu Ucraina este important faptul că la 1 februarie 2008 a fost semnat „Graficul soluționării întrebărilor prioritare ale relațiilor moldo-ucrainene”, în baza căruia au avut loc un șir de consultări, întrevederi și activități. În mod special aș dori să subliniez și conlucrarea cu Ucraina în plan trilateral RMșiUEșiUcraina, dat fiind aspirațiile noastre comune de integrare europeană. Activitatea misiunii de monitorizare la frontieră EUBAM este doar unul din numeroasele exemple ale cooperării bilaterale reușite. În ceea ce privește agenda pentru 2009, pe ea sunt incluse câteva subiecte curente, inclusiv probleme de proprietate și ale demarcării frontierei de stat, precum și cooperarea în domeniul energetic.

Republica Moldova acordă o atenție sporită și cooperării cu România. Partea moldovenească apreciază sprijinul pe care România îl acordă procesului de integrare europeană a țării noastre, precum și relevanța volumului schimburilor comercial-economice. Întâlnirile la diferite nivele care au avut loc pe parcursul anului trecut fac dovada faptului că ambele noastre state sunt interesate să aprofundeze cooperarea bilaterală și să-i dea noi dimensiuni în spiritul exigențelor europene moderne. Așteptăm ca noul Guvern al României, creat în urma recentelor alegeri parlamentare, să-și înceapă activitatea și ne exprimăm speranța că aceasta ne va ajuta la reactivarea proceselor de semnare a două documente deosebit de importante – tratatul politic și tratatul de frontieră.

Cooperarea cu statele din alte zone geografice. La acest capitol, menționăm, în primul rând, dinamizarea constantă a relațiilor cu Republica Populară Chineză, un important partener al țării noastre. Japonia, în mod tradițional, acordă un sprijin semnificativ reformelor economice în Moldova prin diverse programe sociale și de susținere a antreprenoriatului mic și mijlociu, mai ales în domeniul agriculturii. Rămâne la fel de importantă colaborarea bilaterală cu Statul Israel, care sprijină implementarea proiectelor în domeniul agriculturii și comerțului. Menținem activ dialogul moldo-turc, cu alte state.

Securitatea Națională Ca Prioritate A Politicii Externe

MAEIE a desfășurat o activitate diplomatică intensă în vederea asigurării sprijinului comunității internaționale pentru promovarea propunerilor „în pachet” privind soluționarea problemei transnistrene în baza respectării suveranității și integrității teritoriale a RM.. Ministerul a acționat în vederea promovării în plan internațional a inițiativelor Președintelui Republicii Moldova privind consolidarea încrederii și securității între ambele maluri ale Nistrului, precum și creării condițiilor favorabile, necesare pentru atingerea progresului în procesul de reglementare. Am sensibilizat instituțiile europene și statele membre ale UE în vederea unei implicări mai active în asigurarea respectării drepturilor și libertăților fundamentale ale omului în regiunea transnistreană a Republicii Moldova.

În cadrul consultărilor cu partenerii externi, precum și în cadrul forurilor internaționale relevante, MAEIE a pledat consecvent pentru îndeplinirea tuturor angajamentelor asumate de către actorii internaționali în procesul de soluționare a problemei transnistrene.

În contextul eforturilor întreprinse pentru consolidarea securității statului, MAEIE a avut o preocupare continuă pentru securizarea frontierei moldo-ucrainene. Pe parcursul anului, am abordat în mod prioritar acest subiect în dialogul cu autoritățile ucrainene, acordându-i o atenție centrală în cadrul colaborării cu Misiunea Uniunii Europene de asistență la frontieră în Moldova și Ucraina (EUBAM). În rezultatul implementării practice a înțelegerilor moldo-ucrainene în domeniul vamal, organele constituționale ale Republicii Moldova au înregistrat 487 întreprinderi din regiunea transnistreană. Acțiunile Guvernului Republicii Moldova au fost apreciate pozitiv de către Misiunea EUBAM și Comisia Europeană. Menționăm impactul pozitiv asupra reintegrării a spațiului economic al Preferințelor Comerciale Autonome oferite de către Uniunea Europeană de care beneficiază și agenții economici din regiunea transnistreană. Această experiență pozitivă și încurajatoare justifică pe deplin solicitarea prelungirii mandatului EUBAM pentru următorii 2 ani.

În cadrul recentei reuniuni a Consiliului Ministerial al OSCE de la Helsinki, MAEIE a canalizat eforturile în vederea obținerii sprijinului statelor membre ale OSCE pentru obiectivele RM în procesul de soluționare a conflictului. Am lucrat constructiv cu toți actorii implicați, promovând un proiect favorabil, adecvat intereselor țării noastre, al Declarației CM cu privire la Moldova. Spre regret, nu s-a reușit adoptarea Declarației cu privire la Moldova și a Declarației Politice.

Consolidarea Cadrului Juridic

În perioada de referință, un loc aparte în activitatea MAEIE i-a revenit consolidării cadrului juridic pe dimensiune bilaterală și multilaterală. Aș menționa, în context, activitățile desfășurate în scopul armonizării legislației naționale cu cea comunitară și au fost armonizate deja sau se află în fază finală de adoptare o serie de acte normative ce țin de domeniile agriculturii, protecției mediului, ocrotirii sănătății, asistenței sociale etc. Au fost semnate 16 tratate internaționale multilaterale, intrate în vigoare 6 acorduri financiare. Menționăm, în special, relevanța semnării, la 20 noiembrie 2008, a memorandumului de înțelegere între Corporația Provocările Mileniului și Guvernul RM. De asemenea, au fost finalizate procedurile necesare pentru intrarea în vigoare a 36 de tratate internaționale multilaterale. În ceea ce privește dimensiunea bilaterală, pe parcursul anului au fost semnate 49 de tratate în diverse domenii, care au contribuit substanțial la consolidarea cooperării cu alte state ale lumii. De asemenea, în perioada de referință au fost inițiate negocierile asupra a 66 de proiecte de tratate cu diverse state.

***

Rezumând activitățile pe plan diplomatic întreprinse până în prezent, se poate constata că anul 2008 a fost un an cu multe realizări notorii. Diplomația moldovenească și-a orientat eforturile spre promovarea intereselor naționale ale țării în exterior, dezvoltarea unor relații armonioase și reciproc avantajoase cu statele lumii, protejarea intereselor cetățenilor noștri aflați peste hotare, prioritare rămânând, firește, acțiunile ce țin de integrarea europeană a Republicii Moldova. În consecință, a fost acumulată o experiență foarte utilă pentru atingerea scopurilor politicii externe moldovenești în 2009, păstrând continuitatea, și astfel vom realiza obiectivele strategice în interesul țării noastre.

http://www.flux.md/articole/5318/