„Moldova Riscă să Piardă Oportunitățile Oferite de Parteneriatul Estic” – Andrei Popov, 23.03.2009

145

Chișinău, 23 martie ( INFOTAG ). "R. Moldova riscă să piardă oportunitățile oferite de Parteneriatul Estic, deoarece nu demonstrează clar că este interesată de această ofertă a Uniunii Europene". O declarație în acest sens a făcut Andrei Popov, director executiv al Asociației de politică externă (APE), în cadrul unei conferințe de presă susținut luni.

După cum transmite INFOTAG, Popov a spus că poziția Moldovei față de acest parteneriat este ambiguă.

"Moldova nici măcar nu a salutat inițiativa dată, iar șeful statului Vladimir Voronin a numit-o un al doilea CSI și un inel împotriva Rusiei. Aceasta a denaturat cu mult sensul acestei inițiative, dar și a adus prejudicii imaginii R. Moldova", a spus Popov.

El afirmă că mai multe state care sînt avocați ai Moldovei și au lobat pentru aceste Parteneriat, sînt dezamăgite de reacția Moldovei.

"Există și mai multe state care nu susțin implicarea sporită a UE în Moldova și acum ele au încă un motiv pentru ași argumenta poziția. Moldova totdeauna a cerut să fie diferențiată de alte state, dar trebuie să se înțeleagă clar că pentru a face asemenea solicitări este necesar nu doar să se vorbească, dar să se facă ceva concret în ceea ce privește reformele. Or, din discuțiile avute cu diplomați europeni, percepția generală este că din 2008 Moldova stagnează", a precizat Popov.

El crede că Moldova ar trebui în regim de urgență să-și schime poziția față de Parteneriatul Estic.

"Momentan Cehia deține președinția UE, acesta va fi urmată de Suedia, care de asemenea susține Moldova, dar după aceste state vine Belgia și Spania, care nu prea sînt interesate de zona estică. De aceea pînă la finele anului curent Moldova trebuie să-și consolideze relația cu cele două președinții UE și să profite la maxim de oportunitățile oferite de Parteneriatul Estic", a estimat expertul.

În opinia sa, prin Partneriatul Estic UE face diferență între cele 16 state ce fac parte din Politica de vecinătate: vecini ai europei și vecini europeni, care sînt eligibili pentru integrarea în UE, atunci cînd vor îndeplini condițiile necesare.

"Astfel, celor șase state din CSI li s-a făcut o ofertă nouă, cu mult potențial. Acesta nu oferă perspective de liberalizare a regimului de vize sau asistență financiară considerabilă, dar creează premise serioase pentru dezvoltarea Moldovei și apropierea ei de standardele UE", a precizat Andrei Popov.

Popov mai afirmă că la momentul de față UE trece printr-o anumită răcire față de perspectiva de extindere.

"Mai multe state sînt reticente față de extindere, deoarece nu au locuri de muncă, dar s-au format mai multe stereotipuri, față de noile state care vin în UE. Plus la aceasta, criza financiară creează situație care nu este prielnică pentru a vorbi de extindere sau perspective clare de integrare. Reticența este însă ceva de moment, iar dacă Moldova va face reforme și va deveni un stat democratic atunci este de neconceput ca UE să nu deschidă ușa Moldovei", a precizat Popov.

Moldova are poziție ambiguă față de Parteneriatul Estic, АPE
2009-03-23/16:22 Specialiștii în politică externă sunt îngrijorați de poziția oficială ambiguă a R. Moldova față de inițiativa Parteneriatului Estic, aprobată de către Consiliul European de la Bruxelles, reunit la 19 și 20 martie, transmite Info-Prim Neo.

„Recentele declarații ale președintelui Vladimir Voronin, într-un interviu din 27 februarie, au provocat multă surprindere în spațiul european”, a declarat într-o conferință de presă, luni, 23 martie, Andrei Popov, directorul Asociației pentru Politică Externă (APE). „Fără a saluta lansarea acestui parteneriat, președintele Voronin l-a asimilat cu un CSI 2 și un lanț de state împotriva Rusiei, denaturând fundamental menirea acestei inițiative și aducând prejudicii serioase imaginii și credibilității R. Moldova”, a menționat Popov. De remarcat că pînă la această ora, Chișinăul nu a avut nicio reacție oficială cu privire la Declarația UE din 20 martie.

Potrivit experților, un lucru ce deranjează Chișinăul este faptul că inițitiva plasează Moldova întrun format multelateral împreună cu Belarus și statele din Caucaz a căror perspective de integrare europeană sunt și mai incerte decît cele ale R.Moldova. „În pofida faptului că Moldova își dorește mai mult în raporturile sale cu Uniunea Europeană, la ora actuală Parteneratul reprezintă o ofertă maximă pe care UE o poate, și nu este cazul ca Moldova să o submineze”, a adăgat Directorul APE.

„Principiul diferențierii este în Parteneriatul Estic, dar el trebuie valorificat de către fiecare țară în parte. Și viteza cu care fiecare țară se va apropia de UE, va depinde de ambițiile sale politice și de modul în care populația percepe reformele reale în țară”, a spus în cadrul aceleiași conferințe Victor Chirilă, director de programe APE.

Parteneriatul Estic va fi lansat la 7 mai curent, în cadrul summit-ului celor 27 de șefi de stat și de guvern cu omologii lor din țări vizate de Parteneriatul Estic, la care va fi pregătită și lansată o declarație comună.

„Este important ca, în pofida specificului și distracțiilor legate de campania electorală, R. Moldova să fie un jucător activ și să știe să-și promoveze interesele într-o manieră constructivă și pragmatică, în cadrul noii inițiative și nu prin subminarea acesteia”. Altminteri R. Moldova riscă să piardă oportunitățile care îi sunt oferite”, a mai spus Popov. Principala valoarea adăugată pe care o aduce Parteneriatul Estic ține de o difirențiere clară în cadrul Politicii Europene de Vecinătate dintre „vecinii Europei” din sud, fără vocație europeană, și „vecinii europeni” din vest, care în cazul în care întrunesc criteriile de la Copenhaga pot aplica la calitatea de membru a UE, a declarat Popov. El și-a exprimat convingerea că în cazul în care Moldova se va democratiza cu adevărat și va transforma fundamental în bine realitățile din țară, UE nu va putea spune „Nu” doleanțelor Moldovei de a deveni membru a Uniunii.

Experții au subliniat că președinția Cehă este una din locomotivele implicării UE în spațiul estic. Suedia, care va prelua imediat președinția, la fel, are interese și deschidere față de spațiul estic. „Președințiile spaniolă și belgiană care vin după acestea în 2010, sunt mai puțin interesate în acest spațiu. Dacă nu reușim să structurăm cooperarea dintre R. Moldova ca parte a procesului Parteneriatului Estic și UE în acest răstimp, riscăm să intrăm într-o stare de ambiguitate”, a declarat directorul APE.

Experții în politică externă au constatat existența unei percepții negative la nivelul interlocutorilor din instituțiile UE și mai multe state membre cu privire la tendițele recente privind evoluțiile democratice din R.Moldova. Ei au specificat că un test important va fi calitatea procesului preelectoral și al alegerilor parlamentare din 5 aprilie 2009.

Infotag, Info-Prim Neo