Transcript of the Round Table with Markus Meckel: R. Moldova and the EU in the framework of the recent political evolutions. APE, Friedrich Ebert Stiftung. 25.10.10.

147

Ana MIHAILOV: Excellency, Mr. Ambassador, ladies and gentleman, distinguished audience, on behalf of the Friedrich Ebert Stiftung and the Foreign Policy Association we would like to thank you very much for accepting our invitation to attend this meeting with Markus Meckel, who is our guest and who is the member of the Moldovan-German Forum and the co-founder of the social-democratic party of Democratic Republic of Germany, is the last minister of foreign affairs of the Democratic Republic of Germany. As part of the Bundestag he worked for more than 20 years, Markus Meckel was the member of the foreign policy committee and a member of the German delegation to NATO. He dealt mainly with countries from Eastern Europe, Russia and Caucasus. Also, he was concern with countries from western Africa and the issues of democratization and global security they were and remain issues of interest for Mr. Meckel. So, this was a brief introduction and now I would like to give the flour to Victor Chirila, who represents the Foreign Policy Association and will be the moderator for this meeting.

TRANSLATOR: Excelență, Domnule Ambasador, doamnelor și domnilor, onorată asistență, în numele Fundației Friedrich Ebert Stiftung și al Asociației pentru Politică Externă vreau să vă salut și să vă mulțumesc că ați dat curs invitației noastre la discuția de astăzi cu domnul Markus Meckel, care este invitatul nostru în calitate de membru al Forumului germano-moldav. Markus Meckel este co-fondatorul Partidului Social Democrat al Republicii Democrate Germane și este ultimul ministru de externe al RDG. În cadrul bundestagului german unde a activat mai bine de 20 de ani, dl Markus Meckel a fost membru al comisiei pentru politică externă și șeful delegației germane la NATO. S-a preocupat, în special, de relațiile cu țările din Europa de Est, Rusia, țările din Caucaz. De asemenea, a avut interes și pentru țările din Africa Occidentală, iar problemele de democratizare și securitate globală a fost și rămân subiecte de interes pentru dl Meckel. Aceasta a fost pe scurt prezentarea și acum aș vrea să ofer cuvântul dlui Victor Chirilă, director executiv al Asociației pentru Politică Externă, care va modera discuția de astăzi.

Victor CHIRILA: Eu voi continua discuția noastră în romănă. Este o mare plăcere și onoare să vă avem aici, în incinta Asociației pentru Politică Externă. Noi, astfel de întâlniri între societatea civilă și diplomați străini, politicieni locali, experți internaționali, organizăm așa întâlniri foarte des și mă bucură foarte mult că în lista unor experți foarte buni și politicieni foarte buni ne-au vizitat Asociația sunteți și dumneavoastră. Dumneavoastră ne-ați vizitat și în trecut Republica Moldova, mesajele dumneavoatră au fost ascultate, au avut răsunet în țară. Ca și ultima dată când ne-ați vizitat, țara noastră se află în pragul unor noi alegeri parlamentare. Aceste alegeri parlamentare sunt, cred eu, cruciale pentru țara noastră, ele vor determina destinul țării noastre, calea de dezvoltare. De aceea, este mesajele care vin din partea partenerilor noștri, prietenilor noștri din Occident, sunt extrem de importante acum, sunt importante, în special, pentru masa politică care ne va decide viitorul. De aceea, sper foarte mult la o disculția sinceră aici cu cei mai buni jurnaliști de la Chișinău. Mesajele dumneavoastră, eu cred ca vor fi auzite și vor fi ascultate de către politicienii și societatea noastră. Dar acum vreau, înainte de a începe discuția, vreau să rog partenerii și prietenii noștri să se prezinte, după care am să vă rog să faceți, să vă referiți la întâlnirile pe care le-ați avut cu oficialii noștri și să vă expuneți viziunea dumneavoastră asupra evoluției politice din țara nostră, cum vedeți dumneavoastră evoluțiile ulterioare și care ar trebui să fie, problemele, obiectivele pe care ar trebui să ne anexăm în viitor și în prezent. Am să-l rog pe domnul Valeriu să înceapă prezentarea.

TRANSLATOR: I will continue our discussions in Romanian; it is a great pleasure and honor for us to have you here at the Association for Foreign Policy. You have visited us in the past and your messages were being heard, they produced a big fuss in the country. As it was last time when you visited us, our country is also in the run up of parliamentary elections. These parliamentary elections I believe are crucial for our country because these elections will determine the future of our country, the destiny of our country and will develop the future course of action of Moldova. Therefore the messages that come from our partners and from our friends from the west are extremely important particularly now. They are important particularly for the political elites that are going to decide our future. So, therefore I hope that we will have an honest discussion; we have invited the best journalists in Chisinau. Your messages, I think will be heard and they will be listened by the politicians and the Moldovan society. Before starting the discussions I would like to ask our colleagues and our friends to introduce themselves and after that I would ask you to refer to the meetings you have had with the Moldovan officials and to express your view about the political development in our country, what do you think the future developments will be in our country and what should be the objectives we should focus on in the future and in present.

Valeriu VASILICA: My name is Valeriu Vasilica; I am the Director of the news Agency Info-Prim-Neo.

Vasile BOTNARU: My name is Vasile Botnaru; I am the Director of the local office of the Radio Free Europe which for a long time was hosted in Munich and we appreciate that.

Corneliu RUSNAC: My name is Corneliu Rusnac; I am the Executive Director of the committee for press freedom.

Radu VRABIE: Radu Vrabie, Programme Director, Foreign Policy Association.

Corneliu CIUREA: Corneliu Ciurea, Institute for Development and Social Initiatives IDIS – Viitorul”.

Lina GRAU: Lina Grau, Radio Romania.

Victoria BOIAN: Boian Victoria, Foreign Policy Association.

Ana MIHAILOV: Ana Mihailov, Program Coordinator, Friedrich Ebert Stiftung.

Eduard MACEAC: Eduard Maceac, I represent Radio Moldova.

Eugen REVENCO: Eugen Revenco, Foreign Policy Association.

Valeriu VASILICĂ: Mă numesc Valeriu Vasilică și sunt Directorul Agenției de Știri Info-Prim-Neo

Vasile BOTNARU: Directorul Biroului Local al postului de Radio Europa Liberă, care foarte mult timp a fost găzduit de Munchen și vă suntem recunoscători pentru asta.

Corneliu RUSNAC: Director executiv al Comitetului pentru Libertatea Presei

Radu VRABIE: Director de Programe Asociația pentru Politică Externă

Corneliu CIUREA: Institutul pentru Dezvoltare și Inițiative Sociale

Lina GRÂU: Radio România

Boian VICTORIA: Asociația pentru Politică Externă

Ana MIHAILOV: Coordonator program Fundația Friedrich Ebert

Eduard MACEAC: Radio Moldova

Eugen REVENCO: Asociația pentru Politică Externă

Victor CHIRILA: We can start with your views on the current development on the political evolution of Moldova, your views about the future of this country and of course what are your first impressions about the current realities in our country after having discussions with our politicians and officials.

Markus MECKEL: Thank you very much. At first I would like to say that the German Ambassador, Mr Johannes is with us, he is here only for two months. When I was here, in this country last time it was quite another country, in my view. I remember, you mentioned it, that in the hotel Jolly Alon I had a speech with the title Wake up Moldova” last year and after that I had the impression that this message was an effective one. I dont think that the speech was the reason but I think it is my message I got here and I got the impression during the last year that really much has changed and a there is a new start for democracy and European perspective. You are challenged with many difficulties and one of them is the question of the Constitution and to find a legal basis for…and so it comes that there is short time before elections. My impression from outside is that the next elections is decisive one for the future of your country. I have the impression that people have to vote on one hand for democracy, for the European way with the Alliance, whatever the mix will be and how different the partners are and on the other hand to continue with what they had the years before, the communist party. I know that the shape of the coalition, of the Alliance is not the best one. I know that the confidence for each other is not increasing but is decreasing. The different partners have their own burden to that, their own responsibility to that, but I am personally convinced that there will be crucial for the country to establish again and cooperate and to shape similar Alliance for the future of the country.

TRANSLATOR: În primul rând, eu țin să aduc mulțumiri domnului ambasador al Germaniei, care se află în Republica Moldova de câteva luni, și totuși dumnealui a binevoit să vină și să participe la această întrunire, domnul Johannes și domnul…care, de asemenea, reprezintă ambasada Germaniei la Chișinău, și dumnealui se preocupă de aspectele informaționale și alte aspecte care prezintă interes pentru noi. Noi înțelegem foarte bine care sunt provocările cu care se confruntă această țară, de aceea, deși dumnealor au binevoit să participe la această discuție. Ce pot să vă spun, data trecută când am vizitat Republica Moldova, în opinia mea, dumneavoastră aveți o cu totul altă țară, deci eu am văzut o cu totul altă țară și îmi aduc aminte că atunci eram cazat la Hotelul Jolly Alon și am ținut un discurs la acest hotel. Discursul meu se numea „Trezește-te, Moldova!” și se pare că acest mesaj a fost unul eficient, a fost ascultat de către țara dumneavoastră. Nu cred că discursul meu a fost motivul principal pentru care Republica Moldova s-a trezit, oricum impresiile mele sunt că multe lucruri s-au schimbat din anul trecut și eu văd un nou început, aici, în această țară, eu văd un nou început pentru democrație și eu văd un nou început pentru alte transformări care se produc aici. Sigur că dumneavoastră vă confruntați cu mai multe dificultăți și provocări, una din cele mai de bază provocări este Constituția și găsirea unei baze legale pentru schimbările care trebuie făcute, această bază legală trebuie făcută în baza Constituției, anume din cauza acestei provocări, dumneavoastră acum vă aflați în perioada premergătoare altor alegeri. În opinia mea, ca o persoană din exterior, aceste alegeri care se apropie în Republica Moldova vor fi niște alegeri decisive, vor fi niște alegeri cruciale pentru viitorul Republicii Moldova. În opinia mea, oamenii au o alegere foarte simplă de făcut, ori să voteze pentru democrație, pentru calea europeană, pentru perspectiva europeană a Republicii Moldova, asta înseamnă să voteze pentru Alianță, indiferent care va fi structura acestei Alianțe și care va fi raportul de forțe în cadrul acestei Alianțe, sau există cealaltă opțiune de a vota pentru ce a mai fost în anii precedenți, adică pentru a vota Partidul Comuniștilor. Eu înțeleg foarte bine că forma acestei coaliții, structura acestei coaliții nu este cea mai bună. De asemenea, realizez foarte bine faptul că încrederea reciprocă dintre liderii acestei Alianțe nu sporește, ba din contra, în ultima perioadă se vede o reducere a acestei încredere reciproce. Sigur că fiecare partener din cadrul acestei Alianțe poartă o anumită doză de responsabilitate pentru această reducere a încrederii reciproce. Însă, opinia mea personală este că pentru Republica Moldova va fi absolut crucial ca după alegerile viitoare să apară o nouă Alianță, deci, să fie formată a nouă Alianță de genul acestei Alianțe care a existat.

The main message that I have from outside, seeing the situation here, a message to the parties of the Alliance, not to fight against each other in the election campaigns but see the common approach for democracy and European way. Only in common it will be possible to challenge all the difficulties in that way and to continue to get the confidence and credit of the European Union. I can tell you that due to my long experience in the …commission in Germany I remember a situation some years ago when we have finished with enlargement in the first stage 2004, 2007 and I raised the question of the perspective for Moldova and the answer was you can forget it, that will never happen”. Today the atmosphere and behavior in Germany and in the EU as a whole is quite changed. You can be lucky that the situation of changing in your country is the same as EU having the Lisbon Treaty as basis. Though there is incising awareness that the question of Eastern Partnership is crucial and challenging for EU and there is much readiness in the EU to see you, among the 6 countries in the East, in the top because there is so much change in your country during the last year. So, I think that if you see the negotiations started for the association treaty, it is done in a very good atmosphere and with readiness from the European side to give credit to that government. Personally, I fight very much so that the EU would be ready to include in that treaty a clear European perspective for the future membership. I know that there are many objections inside the EU, including Germany, that are not ready now but I think in the end there this is no new message, it wont be a real new message. EU only will give what is the basis of the EU that every European country which meets the criteria can be member. EU was not able for some years, not to be clear and to confess to those principles after 2004 because we had so much trouble inside to establish the new basis for the future with Lisbon Treaty or before that with the Constitution that was blocking each other and so it was not possible for the EU to give a clear position for enlargement. So I think that it wouldnt be a new message for all, the legal basis of the EU but it will be a new message in the political situation and I think it will be an important message. It should be not too difficult for the EU to do so because you are so little. This process is manageable, so I really think it will be an important message for the other countries too. If there is some effective reforms, if there is a commitment inside the country than we have to give that credit.

The next important point and the talks started too there is the question of visa liberalization. I know that the Minister of Interior has been in Germany and there were talks in different fields and there is much readiness to go forward in that way. I think if there is a continuation of that policy in a committed way it will be possible till the end of next year or the first half of 2012 to finalize it.

TRANSLATOR: Și văzând, documentându-mă cu situația din Republica Moldova, pot să transmit, principalul mesaj pe care eu aș dori să-l transmit politicienilor și, în special, celor din această Alianță este să nu lupte între, ei în cadrul acestei companii electorale, ci din contra, să găsească o modalitate de a conlucra pentru democrație și perspectiva viitoare a țării. Doar astfel, doar lucrând împreună, ei vor putea să modifice ceva, să schimbe ceva pe viitor și doar activând împreună ei vor putea să câștige în continuare încrederea Uniunii Europene. Eu, care am fost membru al Comisiei din Bundestagul din Parlamentul German pentru politică externă, îmi aduc aminte foarte bine care au fost evoluțiile în Europa, deci îmi aduc aminte foarte bine de primul val de extindere a Uniunii Europene care a avut loc în 2004 și după aceea al doilea val de extindere a Uniunii Europene din 2007. Și atunci, după aceste valuri de extindere, chiar am ridicat întrebarea care sunt perspectivele pentru Republica Moldova de a adera la Uniunea Europeană, și răspunsul care mi-a fost dat este: uitați de asta, să uiți de asta pentru moment, să uiți de astfel de perspective. Asta a fost atunci, acuma putem să spunem că atmosfera și comportamentul și sentimentele din interiorul Uniunii Europene s-au schimbat foarte mult. Eu cred că parțial este norocul Republicii Moldova că aceste transformări care au loc în interiorul Moldovei au coincis în același timp cu Tratatul de la Lisabona care a fost adoptat. Și acuma este o înțelegere tot mai bună a faptului că parteneriatul estic reprezintă, în același timp, și o provocare, dar în același timp, este și un program crucial pentru Uniunea Europeană. De aceea, eu aș putea spune că acum, în prezent, în interiorul Uniunii Europene este o disponibilitate, o deschiderea pentru a vedea aceste șase țări care au fost incluse în programul Parteneriatul Estic, ca aceste țări să aibă performanțe foarte bune, să fie în topul țărilor, pentru că, așa cum a spus Uniunea Europeană plasează o importanță foarte mare acestui Parteneriat Estic și Uniunea Europeană vrea ca dumneavoastră să aveți performanțe anume datorită transformărilor care s-au produs aici. Dumneavoastră cunoașteți că Republica Moldova a început negocierile pe marginea semnării unui Acord de Asociere și eu cred că aceste negocieri au început pe un fundal destul de propice, pe un fundal foarte bun, când Uniunea Europeană a recunoscut acele schimbări, acele transformări care s-au produs în Republica Moldova. Eu, personal, voi pleda foarte mult pentru faptul ca acest viitor Acord de Asociere dintre UE și Republica Moldova să includă o perspectivă foarte clară de aderare a Republicii Moldova. Și, deși există încă unele obiecții în interiorul Uniunii Europene, inclusiv obiecții din partea Germaniei pentru a oferi o astfel de perspectivă clară a Republicii Moldova, totuși, eu cred că includerea unei astfel de referințe privind acordarea de perspectivă a Republicii Moldova, nu ar reprezenta un mesaj întocmai așa de nou. Uniunea Europeană va acorda Republicii Moldova doar niște lucruri care sunt fundamentale pentru fiecare stat al Uniunii Europene, atât timp cât tu corespunzi anumitor criterii, cât îndeplinești anumite criterii, acest stat trebuie să aibă o perspectivă de a adera la Uniunea Europeană. Pentru Uniunea Europeană era destul de greu să își expună o poziție foarte clară vis-a-vis de procesul de extindere de mai departe mai ales după primul val de extindere din 2004 și când în interiorul Uniunii Europene au început să aibă loc diferite probleme: probleme cu Constituția Europei, probleme cu Tratatul de la Lisabona și din cauza acestor probleme de ordin intern, Uniunea Europeană nu se putea pronunța foarte clar cu poziția sa față de extinderea viitoare. De aceea, dacă să vorbim din strict punct de vedere legal, transmiterea unui astfel de mesaj din partea Uniunii Europene, nu ar fi un mesaj nou, dar acest mesaj ar fi unul nou din perspectiva noii situației politice care s-a creat. Eu cred că nici nu ar fi foarte dificil ca Uniunea Europeană să transmită un astfel de mesaj, să ofere o astfel de perspectivă, pentru că voi sunteți așa de micuți. Să spunem așa: acest proces este destul de ușor de gestionat. Eu cred că oferirea unei astfel de perspective Republicii Moldova ar servi ca un mesaj foarte bun pentru alte țări, atât timp mesajul ar fi următorul: atât timp cât dumneavoastră realizați reforme eficiente și atât timp cât vă manifestați un angajament foarte clar în această privință, noi trebuie să vă oferim creditul pentru asta, și noi trebuie să recunoaștem din partea noastră.

Următoarea întrebare, de asemenea, foarte importantă și dumneavoastră cunoașteți că discuții în această privință deja au început, este vorba de problema liberalizării regimului de vize. Eu știu că chiar Ministrul de Interne s-a aflat în Germania și au fost duse destul de multe discuții în această privință și eu cred că există disponibilitate și din partea noastră de a ne mișca înainte cu această întrebare. Eu cred că dacă lucrurile vor merge așa cum ele merg și dacă va exista această disponibilitate și acest angajament în continuare, eu cred că spre finele anului 2011 sau prima jumătate a anului 2012, întrebarea cu liberalizarea regimului de vize ar putea deja fi scoasă de pe agendă, ar putea fi soluționată.

Markus MECKEL: The next point I would like to mention is the question of Transnistria. You know that the initiative from Mrs. Merkel and President Medvedev I think is an important one because it gives a clear message to Russia that we take Moldova and Transnistria as a clear criteria in which way Russia is ready to be committed in European security. Until now it was not possible because the Russians refused, in the Vienna talks, to start really the 2+5 official negotiations. It is my impression that Russia is waiting for the elections and so, again, there is the question of the choice of the Moldovan population of their future. I think that Russia, if there is a clear perspective for the next 4 years, with the new government continuing what started now then they would be able and ready to be more committed to that process because they know that the EU takes it seriously especially Germany.
TRANSLATOR: Următoarea întrebare la care eu aș dori să mă refer este problema Transnistriei. Dumneavoastră cunoașteți despre inițiativa, așa numită Merkel – Medvedev. Eu cred că această inițiativă Merkel – Medvedev reprezintă un mesaj foarte clar Rusiei, transmis, în primul rând, Rusiei și acest mesaj va fi că noi vom lua Moldova și Transnistria ca o dovadă a faptului a sincerității Rusiei față de crearea sistemul de securitate, deci, noi ne vom uita în ce măsură Rusia într-adevăr dorește să construiască o securitate europeană, utilizând Moldova și Transnistria ca o dovadă în această privință. Până la moment, o astfel de inițiativă nu era posibilă pentru că Rusia refuza reluarea tratativelor în formatul 5+2, dumneavoastră cunoașteți despre acele discuții care se duceau la Viena și în cadrul acestor discuții Rusia de fiecare dată încerca să refuze reluarea acestor tratative. Dar, eu cred că acum Rusia așteaptă alegerile parlamentare și așteaptă să vadă cine va câștiga la aceste alegeri, de aceea poporul Republicii Moldova trebuie să își spună cuvântul, trebuie să aleagă pe cine ei vor dori și dacă acest popor al Moldovei va alege, iarăși, un guvern care va fi angajat de a continua acele schimbări, acele transformări care au fost inițiate de către guvernul actual, aceasta va servi un semnal clar Rusiei că există angajamentul din partea Republicii Moldova, există disponibilitatea și Rusia văzând că va fi ales o guvernare la Chișinău care este dispusă, este angajată și Rusia din partea sa va fi mai predispusă de a participa la soluționarea acestei probleme știind, de asemenea, că există sprijin și din partea Uniunii Europene, în particular, din partea Germaniei.

Markus Meckel: The last point I would like to raise in my introduction is the question of the border Treaty between Moldova and Romania. I think that seeing the content there is no difficulty because it is clear that it has to be done and I only can express my hope that it has to be done as soon as possible, before the elections it will be good to have it. If you have the Treaty it is clear that all the questions of unification and whatever is in the background is away from the table because it is not really a question of policy but is a question of playing with emotions. That is why my message is for both countries, for Romania and Moldova to finalize it, to ratify it, to make it ready. Thank you very much!

TRANSLATOR: Și, ultima întrebare pe care eu aș dori să o abordez în cadrul acestor remarci introductive este Tratatul de frontieră între România și Republica Moldova. Dacă să ne uităm după conținutul acestui tratat nu cred că ar fi o problemă, pentru că este clar că acest lucru trebuie făcut. Eu pot doar să-mi exprim speranța că acest lucru va fi făcut cât mai repede posibil, cel mai bine ar fi să fie făcut până la alegeri. Pentru că odată ce va fi semnat acest Tratat de frontieră între Moldova și România, imediat vor fi scoase diverse întrebări care la moment se speculează, deci, cu unificarea Moldovei, României, pentru că nu este o întrebare de fapt, ci o întrebare pe care mai mult se fac speculații pe bază de emoții și toate aceste întrebări vor dispărea din dată ce un astfel de Acord va fi semnat. De aceea mesajul meu, atât pentru Moldova, cât și pentru România este de a definitiva acest Acord de frontieră și al ratifica cât mai curând posibil. Mulțumesc!

Victor CHIRILA: Thank you very much for this interesting, important remarks and messages. I think we have enough food for discussion and I would like to ask my colleagues my friends to start.

Vasile BOTNARU: Cât de dură poate să fie Germania ca să obțină progrese în subiectul Putin – Merkel și cât de dură poate să fie cu România care este membră a Uniunii Europene, ca să fie exact cum vrea dumnealui, mai cooperantă, în primul rând, cu Uniunea Europeană, pentru că aceleași nemulțumiri au apărut când se discuta despre pașapoarte românești pentru cetățenii moldoveni. Este într-adevăr ăsta un subiect care deranjează Europa?

TRANSLATOR: How tough can Germany be in its position in order to get progress in the dialogue between Merkel and Putin and how tough can Germany be in pressing Romania which is a member of the EU so that Romania would be more cooperative first and foremost with the EU because you know there were some unhappiness related to the issue of Romanian passports for the Moldovan citizens. Is it really an annoying subject for the EU, an issue that is bothering the EU? So, how tough can Germany be in pressing Romania on this?

Markus MECKEL: I would say Germany has not the task to press Romania but the whole development is clear that we have to find common position in the EU and I think it would be important that EU get a clear position in this issue. Thats the point in my view that EU as a whole has to find a clear positions and if there are common positions Romania cant really say no. So, I can only repeat what I mentioned before that I see now in the EU much more attention to your country, much more acknowledgment of the started way so I have hope that including all the other issues there will be some advantages and some steps forward. You can be sure that German politicians in their contacts with Romanian politicians, including the tops are giving clear messages.

TRANSLATOR: Eu cred că nu este rolul Germaniei de a pune presiuni, de exemplu, asupra României, eu cred că este de datoria noastră de a găsi o poziție comună în interiorul Uniunii Europene și este important ca Uniunea Europeană să adopte o poziție foarte clară în aceste probleme. Deci, asta este esențialul în opinia mea, Uniunea Europeană trebuie să-și determine o poziție foarte clară și o poziție comună a Uniunii Europene și în cazul în care va fi adoptată o poziție comună, România nu se va putea împotrivi acestei poziții. Eu doar pot să repet ceea ce deja am menționat că din parte Uniunii Europene, acum se observă o atenție mai sporită față de Republica Moldova și se observă, de asemenea, o recunoaștere a acelor schimbări care s-au produs în Republica Moldova, de aceea eu pot doar să-mi exprim speranța că și celelalte întrebări vor fi soluționate și va fi făcut progres. Eu cred că politicienii germani atunci când se întâlnesc cu politicienii români, inclusiv la cel mai înalt nivel, ei transmit și vor transmite niște mesaje foarte clare în această privință.

Vasile BOTNARU: And about Russia?

Markus MECKEL: Again it is not a question of Germany and Russia. We have no bilateral question about your country it is the question of the Russian interest in shaping European security and they made some proposals and they asked for response. The most important of that common message of Merkel and Medvedev was that Germany was saying no baking with US, that Germany was saying we would like and we see Transnistria as a proof for that common shaping security. This linkage is so important because Russians are interested to go forward with that. They have to ask themselves what are their interests in reality: to continue the situation of the status – quo in Transnistria or going forward with the European security. So I dont think that this is a question of one day to the other but I think that this new structure is a hopeful situation.

TRANSLATOR: Iarăși, nu este o întrebare dintre Germania și Rusia. Germania nu are interese bilaterale cu Rusia, în mod specific, este vorba despre poziția Rusiei care va influența sistemul de securitate europeană și Rusia și-a format această poziție și ea așteaptă un răspuns și, de asemenea, este vorba și de interesele Rusiei. Eu cred că principalul mesaj pe care putem să-l desprindem din inițiativa Merkel – Medvedev, este că Germania a spus tranșat Rusiei că noi vom utiliza, vom folosi Transnistria, vom vedea Transnistria ca o dovadă a angajamentului vostru față de construirea sistemului european de securitate. Această legătură dintre sistemul general european de securitate și Transnistria este foarte importantă, pentru că rușii și-ar dori să meargă înainte, să progreseze cu instaurarea unui astfel de sistem pan-european de securitate. Și acum a venit timpul ca rușii singuri să-și pună o întrebare și să stabilească dacă ei vor să păstreze status și quo în Transnistria, să păstreze situația așa cum este în Transnistria sau ei doresc să progreseze cu sistemul european de securitate. Pot să spun că această nouă structură care a apărut acum, discuțiile privind crearea unui sistem pan-european de securitate reprezintă o speranță din acest punct de vedere pentru Moldova și reglementarea problemei transnistrene.

Vasile BOTNARU: There was a joke in a very famous newspaper it said: test of pregnancy.

Valeriu VASILICĂ: Săptămâna trecută, Uniunea Europeană a adus în Republica Moldova un mesaj foarte clar de susținere a guvernării, cel mai clar, cel mai transparent care a fost până acum, cel mai masiv. A făcut acest lucru în campania electorală, în felul acesta Uniunea Europeană a apreciat meritele pe care le are guvernarea. Impresia mea personală și îngrijorarea mea mare este că guvernarea actuală, acum, la acest moment, se folosește de mai puțină încredere din partea propriului popor, propriului electorat și în acest sens ne paște un risc foarte mare, dumneavoastră ați formulat alegerile decisive, alegeri cruciale. Grija mare că balanța înclină spre necontinuarea acestui curs. Până la urmă votează alegătorii. Noi am avut un precedent în 2000 după o guvernare similară. Constatarea se întinde dar vreau să pregătesc întrebarea. Pericolul este că se reeditează acea situație. În acest sens, dacă Uniunea Europeană a făcut pași atât de îndrăzneți, de fapt care nu se fac, și a transmis mesaj actualei guvernări, ar fi gata, ar găsi necesar, ar găsi anumite teme concrete să lanseze același mesaj și pentru populație și nu cândva dar, înainte de alegeri. Dumneavoastră ați folosit același considerent când ați zis că România trebuie să semneze Acordul de Frontieră acum și nu după alegeri. Timp a rămas foarte puțin. În sensul în care noi avem un popor pe care îl avem și dumneavoastră venind din sistemul sovietic poate că ne înțelegeți mai bine decât alți europenii, dar riscul este foarte mare. De fapt, mingea se află, iarăși, în terenul Uniunii Europene, numai că Uniunea Europeană trebuie să readreseze mingea nu guvernului, ci poporului. De exemplu, și aici sfârșesc, eu exagerez, să se spună până la alegeri voi veți avea regim liberalizat de vize cu condiția că rămâne guvernarea sau orientarea.

TRANSLATOR: Last week the EU came with into Moldova with a very clear message that it is supporting the current government. It was the most transparent and clear message ever sent by the EU and it was the strongest message sent by the EU. The EU came up with this message to Moldova during an election campaign, because the election campaign has already started here. In this way the EU has given credit to this Government for what it has achieved. My personal impression and my big concern is that this government, at this point in time enjoys a lower level of trust from its own people and there is a big risk. Early on in your remarks you said that the upcoming election would be decisive elections and crucial elections. My biggest concern is that the balance in not in favor of this government, not in favor of continuation of the policies but the balance will go the other way. Ultimately there are the voters who have to give their votes. We already had a precedent; this was in 1999-2000 when we also had a similar government and that democratic Government was followed by the communists. There is a risk of a déjà vu, there is risk that the same situation will repeat itself. Given that the EU has given such bold steps, usually the EU doesnt make such bold steps. The EU has sent a very strong message to this Government. Could it be possible to send out the same messages to the people to reach out to ordinary people and not to send the message to the people at some point in the future but to the sent the message to the people before the elections. You said that Romania should sign the border Treaty with Moldova preferably now rather than after the elections. There is very little time left. We have the people that we have and you coming from ex Soviet system you perhaps understand this system much better than some Europeans. There is a big risk. Let me put it differently: the ball again is in the court of the EU and this time the EU should not move the ball to the Government but it should move the ball to the people. I am exaggerating a little bit but what if the EU will send the message along the following lines that you will get a visa free regime if this Government stays in power or if there will be a continuation in the course, a message along these lines.

Markus MECKEL: I dont think that the ball is in the field of the EU. The ball is in your country. The different powers in your country have the decision in their hands. At first, I mean the media, the public. The public has to give a clear message. EU did, you mentioned than EU cant do more so, we did what we could. I really think that it is important for the public to understand that this is decisive elections for the future of the country. The second point is a challenge for the government, for the Alliance. Although I appreciate the reform process, the orientation but in shaping the coalitions there were done many mistakes. I would like that the Prime Ministers behavior toward his partners to be as partners that didnt happen in every case. Only the Alliance can continue and it is crucial that there is a continuous Alliance in that way and this could happen only if you take serious your partner. The fair partnership is the basis for the future of the Alliance. On the other hand, it would be important that the Democratic Party is ready to continue with the Alliance because I dont see any other way for the future of the country. So, it will be very important for the next weeks that the election campaign gives a clear message for the partners that continuing real partnership is meant and has to be shaped after the elections. You know the situation better than me about the establishment of the Alliance last year. That was a special situation and I think that in that way it must not be repeated. We Germans, for instance, have good experience with which we had in many Governments, for many years. In the beginning of a coalition there is a negotiation process with a committed treaty, with clear perspective, they find compromises for the future work. Though I think it is very important to take serious the dignity of your partners and to be committed, in fair rights, as partners of an Alliance. Though it needs more than a starting confession to be an Alliance it needs a committed process. Germany, you know if there is a difficult situation for the coalition there take place regularly meetings of the leaders of the coalition. In our Constitution it is clear that the Chancellor gives the line of the orientation of the policy. This right of the Chancellor it is limited by the negotiated agreement between the members of the coalition. She or he has to find a compromise if there are difficulties between the partners finding a common line going out of the difficulties. I think that this culture of acceptance vice versa will be the common basis for the future of the Alliance. That is why, although I share your concerns, I think having this in mind and seeing that there is a decisive situation for your country, it is an important responsibility of the partners of the Alliance to be clear in this part of their message.

TRANSLATOR: În primul rând, eu nu cred că mingea se află pe terenul Uniunii Europene, eu cred că acum mingea este pe terenul părții moldovenești. Acum, voi aveți diferite forțe în țara dumneavoastră și acestor forțe le aparține decizia. Dacă vorbim despre diferite forțe din țară, voi jurnaliștii, voi mass-media, de asemenea, reprezentați o forță, voi ar trebui să transmiteți un mesaj clar și publicul, de asemenea, ar trebui să vină cu un mesaj clar. Noi, cei din partea Uniunii Europene am transmis un mesaj cât de clar posibil era. Noi, cum și dumneavoastră ați spus, nu putem să facem deja mai mult decât s-a făcut. Eu cred că publicul moldovenesc ar trebui să înțeleagă că aceste alegeri viitoare vor fi niște alegeri cruciale pentru viitorul țării. În același timp, aceasta va fi o mare provocare pentru actuala guvernare, pentru Alianța aflată la guvernare. Și, deși, trebuie să recunoaștem că au fost făcute reforme, au fost realizări dar, dacă vorbim despre formarea, structura acestei coaliții, modul în care s-a lucrat în cadrul coaliției, trebuie să recunoaștem că au fost făcute și multe greșeli. Eu aș vrea, de exemplu, ca primul-ministru să se comporte față de partenerii săi din Alianță ca un partener și lucrul ăsta nu prea s-a văzut în unele situații. Alianța poate continua mai departe, în formă de Alianță, doar atunci când tratezi pe ceilalți din cadrul Alianței ca partener, un parteneriat echitabil, să spunem așa, un parteneriat corect, ar reprezenta fundamentul unei viitoare Alianțe. În același timp, este necesar ca și Partidul Democrat să-și dorească, și în continuare, să fie membri ai Alianței, pentru că eu pur și simplu nu văd o altă cale. De aceea, eu cred, că în săptămânile care au rămas până la alegeri este important să fie transmis de către liderii acestei Alianțe un mesaj foarte clar, ca acest parteneriat care se construiește în cadrul Alianței va continua și după alegeri, că el este un parteneriat care va dura. Dumneavoastră cunoașteți mult mai bine situația decât mine, cunoașteți în ce condiții a fost înființată această Alianță anul trecut. A fost o situație specifică în care a apărut această Alianță, acea situație specifică nu ar mai trebui să se repete. Știți, noi în Germania avem foarte multă experiență cu guverne de coaliție, am avut diverse guverne de coaliție care s-au perindat la putere de-a lungul anilor. Atunci când se începe o nouă coaliție trebuie de dus tratative, trebuie de dus negocieri cu perspective foarte clare și în urma acestor tratative, negocieri, ei să ajungă la o înțelegere comună așa că este foarte important să tratezi cu seriozitate și să respecți demnitatea celuilalt partener. Și în același timp, să demonstrezi celuilalt partener că tu ți-ai asumat angajamentul să acționezi ca partener în cadrul Alianței ca și ceilalți parteneri să vadă că tu ai acest angajament. Nu e vorba doar de o simplă declarație că noi de astăzi încolo suntem o alianță, formăm o alianță, este nevoie de un proces care necesită angajament din partea părților ce formează această alianță. Atunci când în Germania, bunăoară, apar unele dificultăți între membrii unei alianțe, atunci liderii partidelor care formează alianța se întâlnesc cu regularitate pentru a discuta aceste probleme. În Constituția germană este foarte clar prevăzut faptul că Cancelarul german stabilește orientarea de dezvoltare a țării. Dar, această direcție pe care o dă Cancelarul, ea este determinată de un proces sau este precedată de un proces de negocieri care au loc în interiorul acestei coaliții și dreptul Cancelarului de a stabili orientarea viitoare a țării este limitată într-un fel de ceea ce se negociază în cadrul coaliției. El sau ea, Cancelarul trebuie să găsească un compromis, atunci când există o dificultate sau o problemă, ei trebuie să discute și să ajungă la un anumit numitor comun pentru a depăși această problemă. Este vorba despre dezvoltarea unei culturi de acceptare reciprocă, eu cred că o astfel de cultură de acceptare reciprocă va fi baza pentru o viitoare alianță. Eu împărtășesc acea îngrijorare mare pe care dumneavoastră ați enunțat-o și în aceste condiții, partenerii de coaliție au responsabilitate destul de mare, foarte mare, ca să transmită un mesaj clar.

Vasile BOTNARU: Sorry, Why did you underline exact Democrat Party, because of the rumors about a possible Alliance between the democrats and communists?

Markus MECKEL: I didnt singe out them, but as you know they are coming from the social democratic family and because I am in special connection with them I only took them but the challenge is the same for everybody.

TRANSLATOR: Eu am menționat Partidul Democrat pentru că Partidul Democrat vine din familia social-democrată și eu lucrez mai des cu ei, am contacte mai mult cu ei, și am spus că este o provocare pentru Partidul Democrat dar, același lucru se aplică și pentru celelalte partide.

Corneliu RUSNAC: Ce s-ar putea întâmpla în cazul în care după alegerii la putere în Republica Moldova va veni o Alianță, o altfel de Alianță, formată, de exemplu, din comuniști și Partidul Democrat? Cum ar putea influența asupra procesului de apropiere de Uniunea Europeană?

TRANSLATOR: What could happen in Moldova if after the elections we will have a new Alliance, Alliance made up by the Communists and the Democratic Party? How could this new Alliance shape the future of the country and how can this new Alliance influence the process of rapprochement between Moldova and the EU?

Markus MECKEL: I think and if you look back to the time of Mr. Voronin, as a president and having all power in this country, he, in that time declared also the European orientation but you know better than me that this was just a declaration and there was no implementation. Although you can find mistakes in the Alliance but it started really to reform and to orientate this country towards Europe. And you see that this happened in a very difficult situation, economically with the European crisis of economy and finance. They had disastrous heritage to deal with and to shape it for the future. I only take the Ministry of Interior; in the time before the security services was an instrument of repression and they had to change it for security, for the people and this new Government did much in that field. The minister has been in Germany and now concrete cooperation is developing, for instance with Bavarian Government, to continue that change and to give a stabilized basis. I got now the information that in the media sector it is established TV and Radio, a really independent public sector with German similar structure. So, I can tell you that from Germany, I know, I am the chairman of the German și Moldovan Forum there is much effort to support Moldova in different fields of society and in the field of policy. It is the same in other European countries and I can only say that if there would be such a change that the communists get the power again, all the efforts and especially the emotional efforts, because it is a question of attention, of atmosphere, to see that there is hope for that country we would like to be engaged, I am afraid that all that engagement would be finished, would go down if there will be a change of the government. It wont be a formal cut if the negotiations but to get again declaration, not really concrete cooperation and effort. This is the difference for the time before. And that is why I think it is so decisive. It is not a question of the shape of the government, which person is the Minister. I fully accept that inside the alliance there is a competition for the voter, who will be on the top that is clear. But, it has to be clear that this common work, which was started in common, has to be continued. In the election campaign everybody who is running for the country has to be aware that every word and everything that he is saying about others will influence the situation after the elections.

TRANSLATOR: Bine, dați să ne uităm, să privim puțin înapoi când la putere era guvernarea lui Voronin, când Voronin deținea puterea absolută în stat, și atunci Voronin, de asemenea, a declarat cursul pro-european a Republicii Moldova. Dar dumneavoastră știți mai bine decât mine, că aceasta a fost o pură declarație, nimic mai mult, iar la capitolul de implementare nu prea s-a progresat. Și deși, am putea să vorbim despre greșelile care au fost făcute de către această Alianță, dar meritul creditul acestei Alianțe este că Alianța într-adevăr a început să realizeze reforme și a început într-adevăr să miște Moldova pe calea integrării europene. Plus la aceasta, aceste schimbări au fost făcute pe un fundal destul de dificil, într-o situație când Europa era măcinată de o criză economică și de o criză financiară. Plus la aceasta, această guvernare a avut o moștenire dezastruoasă, ei îi trebuia într-un fel să facă față, să gestioneze situația în niște condiții destul de dezastruoase și să miște țara înainte. Dați să luăm, ca un exemplu, Ministerul de Interne. Ministerul de Interne până la schimbarea guvernării era doar ca un instrument de reprimare, ca o bâtă, dar acum acest minister se transformă într-un minister care asigură securitatea populației și guvernarea actuală a făcut foarte mult în acest domeniu. După cum am menționat, Ministrul de Interne a vizitat Germania și au fost stabilite niște contacte de colaborare, în special, cu autoritățile din landul Bavaria, pentru a asigura o anumită stabilitate în cadrul ministerului și pentru a continua aceste schimbări. De asemenea, mi s-a comunicat, după informațiile pe care le dețin, s-au produs schimbări foarte mari și în sectorul de mass-media, au apărut posturi de televiziune, posturi de radio, care pot fi calificate deja ca posturi cu adevărat independente, similare cu cele care activează în Germania. Eu fac parte din Consiliul de Administrație al forumului moldo-german și ca membru al acestui forum moldo-german eu știu foarte mult, că din partea Germaniei se depun eforturi pentru a ajuta Republica Moldova în diverse domenii, domenii sociale și domenii ce țin de politic. Și aceleași eforturi se observă și din partea altor state europene, și dacă se va întâmpla, cum dumneavoastră spuneți, că la guvernare va veni o nouă alianță, atunci știți că din partea Uniunii Europene există și un atașament emoțional acum, există o atenție deosebită pe care UE o acordă Republicii Moldova, dacă vreți, noi ne punem niște speranțe față de această țară și dacă va veni o nouă guvernare, o nouă coaliție, mă tem că toate aceste eforturi și toată această atenție se vor spulbera. Sigur că oficial nu se va produce o întrerupere a procesului de negociere, dar ce se va întâmpla, iarăși vor fi doar declarații, vor fi făcute declarații de ambele părți, iar în realitate, declarații cum s-au mai întâmplat și în trecut, dar în realitatea nu se vor produce careva schimbări. De aceea eu am și spus că aceste alegeri vor fi decisive, pentru că întrebarea nu stă care va fi forma sau structura viitorului guvern sau cine va fi persoana aflată în fruntea unui minister. Și noi înțelegem, și eu văd foarte clar că în interiorul Alianței acum se produce un fel de concurență pentru alegători, cine va câștiga cele mai multe voturi în aceste alegeri, e clar. Dar un lucru, de asemenea, trebuie să fie clar, acest lucru care a fost început sub guvernarea actuală, aceste activități trebuie continuate. Iar, acum, în campania electorală, cei care fac campanie electorală, care merg prin sate, prin orașe, ei trebuie să-și dea foarte bine seama că fiecare cuvânt rostit de ei în această campanie electorală va influența viitorul viitoarei guvernări.

Radu VRABIE: Eu am o sugestie și o întrebare. O sugestie pentru că a lucrat data trecută mesajul dumneavoastră „Wake up, Moldova!” poate să organizați o masă rotundă cu titlul „Wake up, Alliance!” și poate ar putea să ajute de astă dată. Acum întrebarea se referă la relația noastră cu Federația Rusă. Republica Moldova, în general, are o problemă cu gândirea strategică, factorul rusesc în același timp este foarte important. Alianța pentru Integrare Europeană, odată venind la putere a încercat să trimită mesaj Rusiei că nu este una anti-rusească. La Chișinău s-a organizat Summit-ul CSI, Putin s-a întâlnit de câteva ori cu Filat, Filat a încercat să dea și o tentă personală relației sale cu Putin asemenea lui Berlusconi Însă, din păcate, cu totul respectul meu față de domnul Filat, în spatele lui nu stă Italia, ci stă Moldova. Rusia tratează Republica Moldova ca pe o țară care se află în sfera ei inclusivă de influență. Astfel, aceste cedări, acești pași pe care Alianța a încercat să-i facă față de Rusia a demonstrat că nu sunt de ajuns. La prima încercare a Republicii Moldova, mă refer la decretul din 28 iunie, Rusia din nou a pedepsit Republica Moldova prin blocarea importurilor de vin. Cu toate acestea, datorită acestei importanțe a factorului rusesc, înainte de alegeri, și Lupu, și Filat încearcă să se întâlnească cu liderii ruși pentru a da bine la electorat. Întrebarea mea ar fi, cum credeți dumneavoastră, ce ar trebui să facă Republica Moldova, care ar trebui să fie scopul ei final ca să aibă și o relație bună cu Rusia, dar și să nu piardă din drumul ei spre Uniunea Europeană?

TRANSLATOR: I have a suggestion and a question. The suggestion because last time your message wake up Moldova” worked maybe you should organize a round table with the title wake up Alliance” and then maybe your message will be efficient, this time, as well. Now, the question is about our relations with the Russian Federation. Moldova has a problem with strategic thinking. The Russian factor, at the same time, is an important factor. The Alliance for European Integration, once it came to power try to send a message to Russia that it is not one anti-Russia. There was a CIS Summit in Chisinau, Putin met several times with Filat, Filat even tried to develop a personal relation with Putin just like Berlusconi but with all my due respect for Filat behind Filats back is not Italy but behind Filats back is Moldova. Russia is treating Moldova as a country within its exclusive sphere of influence. So, these concessions made by the Alliance to Russia or these steps that the Alliance has taken vis-à-vis Russia proved out to be insufficient. When Moldova made the first attempt, I refer to the Decree issue on 28 of June by the President Russia again punished Moldova by imposing a ban on the exports of the Moldovan wine. Given the importance of the Russian factor, before the elections they try to endear because this plays well with the voters. My question is what Moldova should do, what should be its final objective so as to have good relations with Russia but at the same time this would not deviate Moldova from its road to EU.

Markus MECKEL: It is the choice of Moldovans to shape their future. It is not the choice between good relations with Europe on one hand and good relations with Russia on the other hand. On that point I think there is no choice. The question is in which way people in Moldova would like to live. Would you like stabilized freedom and democracy in this country, independent media? Would you like to establish a political culture of acceptance and transparency, to live in an atmosphere of free speech and gathering? Would you like to have a free economy with a clear social dimension, because the question of social security is a question for the state? If you would like all this that I mentioned than the question is he is going to be a good partner? That is the first question you have to decide about. Nobody will neglect, who is serious with your country that you are in the neighborhood of Russia and, it is in every case important, to live in good neighborhood and to improve the treat between neighbors. And nobody in the EU would be against that there is an increased trade, increased economic cooperation with Russia. But, you know that the question of the EU, if it is right, if you would like to be member is not only a question of cooperation, it is a question of integration. That is the question not only of security but a very strong legal framework and in this case there is a choice. If you would like to be integrated in the EU or going steps towards that direction it is not possible in the same time to be integrated in another region. And so, for instance, the question of free trade, there are clear regulations from the EU to get a Free Trade Treaty and so, you have to be aware in that field, for instance, that if you would like to go in that direction of the Free Trade Treaty not to take commitments which are legally in opposite to that regulation. That is the question to be clear which kind of orientation economically and in the legal framework is important for you, which are your choices.

TRANSLATOR: Este alegerea Moldovei, este alegerea moldovenilor să-și determine viitorul. Eu cred că nu ar fi corect să descriem această alegere ca alegere dintre relații bune cu Rusia sau relații bune cu Uniunea Europeană, nu este alegerea în termenii ăștia. Întrebarea este cum își doresc moldovenii să trăiască mai departe, în ce mod. Voi vreți, moldovenii își doresc libertate și democrație și stabilite în această țară? Moldovenii își doresc o mass-medie independentă? Moldovenii își doresc o cultură politică de transparență și acceptare reciprocă? Își doresc o situație când va fi libertatea de exprimare și libertatea de întrunire? Își dorește Moldova o economie cu adevărat liberă, sigur, cu o dimensiune socială, pentru că aspectul social și securitatea socială este o responsabilitate a statului. Dacă voi vă doriți toate aceste lucruri, următoarea întrebare ar fi: cine ar fi un partener bun ca să ne ajute să obținem toate aceste lucruri. Aceasta este prima întrebare pe care dumneavoastră trebuie să o decideți, s-o hotărâți. Oricine cunoaște, la modul serios, și se atârnă la modul serios față de țara dumneavoastră, nu poate nega faptul că Moldova este în vecinătatea Rusiei și atunci când te afli în vecinătatea unei astfel de țări, trebuie să trăiești bine cu această țară, trebuie să dezvolți relații bune cu această țară. Și nimeni din Uniunea Europeană nu se pronunță împotriva consolidării relațiilor comerciale și relațiilor economice dintre Moldova și Rusia. Dar dacă dumneavoastră sunteți sinceri în eforturile de integrare în Uniunea Europeană, Uniunea Europeană nu înseamnă pur și simplu niște relații de cooperare, aderarea la Uniunea Europeană înseamnă integrarea în Uniunea Europeană. Aici intervine nu doar problema de securitate, e vorba și de instituirea unui cadru legal, foarte robust, foarte puternic și aici, deja, Moldova va avea o alegere de făcut, dacă vreți să vă integrați în Uniunea Europeană sau cel puțin să faceți mișcări de a vă integra în Uniunea Europeană. Dumneavoastră nu puteți să doriți pe de o parte să vă integrați în Uniunea Europeană, iar pe de altă parte să vă integrați în alte structuri similare. Ca exemplu, să vorbim despre problema comerțului liber. În Uniunea Europeană există reglementări foarte clare pentru ca o țară să dorească să aibă un Tratat de Liber Schimb, de comerț liber cu Uniunea Europeană, această țară trebuie să corespundă acestor cerințe. Așa că dacă dumneavoastră vreți să aveți un Tratat de Liber Schimb, de comerț liber cu Uniunea Europeană, Moldova trebuie să înțeleagă că nu trebuie să-și asume niște angajamente legale, care sunt contrare unui astfel de acord de comerț liber. Aste e doar o întrebare, dumneavoastră trebuie să faceți alegerea, ce fel de orientare economică este benefică și importantă pentru voi și ce cadru legal ar fi cel mai benefic pentru dumneavoastră, e alegerea pe care voi trebuie să o faceți.

TRANSLATOR: Dl Meckel vroiam să vă întreb ce va făcut să vorbiți, să abordați subiectul tratatului cu România? Se pune atât de acut această problemă la Bruxelles sau este doar pentru piața locală?
Mr. Meckel I wanted to ask you what made you raise the issue of the border treaty with Romania? Is it a pressure issue in Bruxelles? Is it an issue put on the table or is it just on local consumption?

Markus MECKEL: My personal impression is that this is not really a question for the EU because for us is very clear that that border is a fixed and accepted one but in any case if you have questions about a border it brings problems for both partners. So, it is very clear, as much a border is accepted and there is no question about that, as much it is possible to go through and to combine countries and to diminish the importance of the border and I think that because there is some discussion in the society about unification with Romania on one hand as a dream and on the other hand as an instrument for campaigning against the others, because of that to have a clear accepted treaty so that this point would be away from the table. I can only repeat that we are very much in favor, not only I personally, but the German Government, support as soon as possible that this should be finalized as a treaty.

TRANSLATOR: În opinia mea personală, această problemă a tratatului de frontieră nu este o problemă pentru Uniunea Europeană, pentru că în viziunea și poziția Uniunii Europene, în această privință este una foarte clară, hotarele sunt stabilite și hotarele rămân neschimbate. Dar, vedeți că atunci când dumneavoastră aveți probleme legate de frontieră, această problemă la rândul său duce la crearea unor altor probleme pentru că este important ca această întrebare să fie soluționată o dată și pentru totdeauna, ca ea să fie scoasă de pe agendă și ca oamenii să poată trece frontiera încolo-încoace, ca ea să nu mai reprezinte o problemă, de fapt frontierele devin o problemă tot mai puțin importantă. Și pentru că în societatea moldovenească sunt foarte multe discuții despre această problemă, a unificării cu România, este un vis pentru unii, iar pentru alții este un instrument de campanie electorală, este important ca să existe un tratat clar și un tratat acceptat de frontieră, ca problema asta în general să fie scoasă de pe agendă, să fie scoasă din discuție. De aceea, eu personal și nu doar eu personal dar, și guvernul Germaniei sprijină și susține faptul ca acest acord de frontieră să fie definitivat și dus până la capăt, această problemă rezolvată cât mai curând posibil.

Victor CHIRILĂ: By the way, about this issue I know for certain that this agreement was negotiated a hundred percent, the substance of this agreement was negotiated a hundred percent and there remain two unsolved issues: the title of this agreement and who is going to sign. The title, the Moldovan part would like to have, to mention that this is a treaty but Romania Agreement and the second issue is that according to Bucharest they would like this Agreement to be signed at the level of chief of border services but the Moldovan side would like it to be signed at the level of Government and not on the level of chief of the border department. These are two main issues that have to be agreed with Bucharest but still they are very stubborn with these two issues.

Markus MECKEL: If I can respond to that, I think for us that is not really the question, it has to be finalized and to have a solution for that because we know that the question, including the question of title, to say border treaty or agreement or border management. It is clear that if you call it border treaty or border agreement than it is included the question of acceptance of states. That was the discussion in the past now it is accepted to have a border management, treaty or agreement it is not our question to solve that problem but I think it has, whatever the name is, public implications. That is why my personal position would be that, I would do what is possible to solve that problem as soon as possible because it is not really an ideological question on which level it is solved it has to be solved.

TRANSLATOR: Pentru noi, de fapt, ceea ce ați menționat dumneavoastră nu este o întrebare. Pentru noi întrebarea trebuie să fie definitivată. Sigur că și această întrebare cu denumirea acestui document trebuie să fie tratat de frontieră, acord de frontieră sau acord de gestionare a frontierei, pentru că dacă denumești un document tratat de frontieră, asta înseamnă că semnând un astfel de tratat tu recunoști deja celălalt stat. Dar, aceste discuții cred că țin mai mult de domeniul trecutului, acum cele mai multe acorduri sau tratate poartă o altă denumire: tratate de gestionare a frontierelor. Oricum, nu noi vom fi cei care vom soluționa până la urmă această problemă. Această problemă are implicații sociale și important ca ea să fie soluționată, pentru că nu există componenta ideologică a acestei întrebări. Există pur și simplu o întrebare care urmează să fie soluționată.

Vasile BOTNARU: Pot eu să precizez, poate chiar provocativ, intenționat. România vrea să prezinte lucrul ăsta ca unul tehnic, Chișinăul dimpotrivă, vrea să închidă gura tuturor care se tem de unire. Să vă întreb atunci direct: dacă, prin absurd, astăzi la Chișinău s-ar vota unirea cu România, Uniunea Europeană va zice „Îi treaba voastră” sau s-ar opri?

TRANSLATOR: Can I provoke you just a little bit just to get a clarification? Romania wants to present this as a technical issue; Chisinau wants to slap down everyone who speaks of reunification. I want to ask you directly if through an absurd in Chisinau today we will vote for a reunification with Romania would EU accept this reunification this decision for reunification or would you resist it, oppose it.

Markus MECKEL: I, to be very frank in that point, all, and that is the principle of OSCE since 1975 that states if they want can be united and they can divide. We have both examples in very peaceful and accepted way. With German unification, there was a Treat of unification accepted by the former Allies, I took part in that 2+4 talks and with the neighbors and it was accepted and nobody was against. We had the same experience with Cehoslovachia with the division and now both countries are member of the EU as very good neighbors. So I only can say if in both countries there will be a clear majority changing constitutions that will be 2/3 in both countries as a condition for that way than nobody in EU would have anything against but I cant see it and that is why I think that it is a question of dreams and not a question of policy and if I speak about Moldova I see such important questions as Transnistria which would be destroyed by that dream. This is a priority for Moldova to solve the problem with Transnistria and with the thinking of unification and background that will never be possible So, I will be very frank it is a crazy dream for today and I cant see that kind of majority in your country. The crucial point for your society is the question of democracy and if you have a clear developed democracy with open border with EU, Romania and that will take place than everybody who is feeling Romanian in Moldova, and I think that it is only a minority, they can have contacts, families, can do cultural alliance and at the same time that part of Moldova who is feeling more in a Russian tradition, because they have the origins in that field they can live in a free way too. That in my view is a question, in an open society, in democracy.

TRANSLATOR: Eu voi fi foarte sincer cu dumneavoastră. Există principiile OSCE din 1975, aceste principii spun foarte clar: că un stat se poate uni cu un alt stat, sau un stat se poate diviza, și noi am văzut diverse exemple, și din alea, și din alea. Noi am văzut și procese pașnice de unificare, să dau exemplul Germaniei, a existat un tratat de reunificare a Germaniei, acest tratat a fost negociat în primul rând în formatul 2+4 și a fost acceptat de aliații Germaniei și a fost acceptat și de vecinii Germaniei. Avem și un alt exemplu, exemplul Cehoslovaciei, când ambele state s-au separat, s-au divizat pe cale pașnică, și acum avem două state, membre ale Uniunii Europene care conviețuiesc în mod pașnic. Pot să spun, că dacă ar fi o majoritate clară de ambele părți în Moldova și în România, și când spun o majoritate clară, mă refer la o majoritate constituțională de 2/3. Dacă 2/3 din populația ambelor țări se vor pronunța în favoarea reunificării, atunci nu văd cum cineva se v-ar putea opune sau Uniunea Europeană să se opună unui astfel de reunificări dar, la momentul de față eu nu văd o astfel de majoritate, nici într-o parte, nici în alta. Eu sincer să vă spun eu cred că asta este mai mult de domeniul viselor, este un vis nebun, decât o chestiune de politici și mai ales ținând cont de problema transnistreană care reprezintă o prioritate pentru Republica Moldova, plasând acest vis în spațiul public cu reunificarea, acest vis pur și simplu ar distruge șansele sau posibilitățile de a reglementa problema transnistreană. De aceea, eu cred că principalul lucru pentru Republica Moldova, este să construiască o democrație veritabilă. Când problema frontierelor va dispare, când vor fi frontierele deschise cu România, și acei moldoveni care se consideră români, dar eu cred că este o minoritate care se consideră români, vor putea să meargă în România, să facă relații culturale, schimburi culturale, schimburi de familie, iar cei care se simt mai mult în tradiția rusească, pentru că acolo se simt mai bine, ei vor putea să rămână iarăși în această țară, să se simtă liberi într-o democrație. Principalul e să fie construită o democrație veritabilă aici, nu e problema unificării sau nu.

Ana MIHAILOV: Există forțe politice în Republica Moldova care vorbesc despre oportunități pentru Republica Moldova în cadrul uniunii vamale Rusia – Belorusia. Dacă să țin cont de răspunsurile dumneavoastră la întrebările anterioare, să înțeleg că aceasta ar periclita obiectivul strategic de integrare europeană a Republicii Moldova?

TRANSLATOR: Mr. Meckel there is some political forces in Moldova who talk about opportunities for Moldova within the customs unit Russia și Belorussia. Should I understand that this accession to the customs union Russia și Belorussia would be in conflict with possible integration of Moldova into EU?

Markus MECKEL: I am afraid that this is exactly the case. It has to be proved very carefully that Moldova if doing this with customs union would establish objections to take part in that question of the EU what I mentioned before with the Free Trade Treaty. So, I think you have to prove, that legal basis for that there is no contradiction. Personally what I see is that there is a contradiction. I am not an expert on legal issues so you have to ask such kind of experts but that important point that I mentioned before, if you would like to go to EU integration, there is a legal framework that is nor changeable by Moldova. This is not a question of good relations it is not a question of cooperation that is possible with both sides but the legal framework in the EU is a fixed one. If you would like to go that way you have to be careful not to raise or to establish objections for your own wished way.

TRANSLATOR: Mă tem că așa este. Dacă Republica Moldova eventual va adera la o uniune vamală cu Rusia și Belarus, atunci Republica Moldova va trebui să demonstreze că cadrul legal care stă la baza acestei uniuni vamale nu vine în contradicție cu acordul de liber schimb, de comerț liber, eventual încheiat cu Uniunea Europeană. Eu mă tem, din câte văd eu lucrurile și înțeleg situația, eu mă tem că ar exista o astfel de contradicție. Dumneavoastră trebuie să discutați cu specialiști, cu experți în materie de drept, în materie juridică, eu mă tem că nu sunt mare specialist în acest domeniu, dar iarăși, este vorba despre două cadre juridice diferite. Dacă Republica Moldova își asumă cadrul juridic european, Moldova nu poate să modifice acest cadru, ea trebuie pur și simplu să-l accepte. Întrebarea nu este de a avea relații bune sau o cooperare cu cineva, cooperare și relații bune poți avea și cu unul și cu altul. Dar cadrul legal, cadrul juridic din interiorul Uniunii Europene rămâne neschimbat, rămâne unul stabilit. Așa că, dacă dumneavoastră vreți să mergeți pe această cale, ca să acceptați cadrul legal al Uniunii Europene, trebuie să fiți foarte precauți și foarte atenți, ca să nu vă angajați în altceva care ar putea trezi obiecții față de realizarea acestui scop.

Berthold JOHANNES: I think that it is very important that Mr. Meckel comes here regularly as the Member of the board of the German și Moldovan Society and as he emphasized before there is an unprecedented upswing in relations, in the contacts, in cooperation, in assistance to overcome the difficulties of the transformation process in the beginning. As he said Moldova seems to be at the crossroads at the moment so there is no point in continuing having national elections each year. So, it is in the interest of Moldova itself that Moldovan peoples by means, also, of the media, sees the need for a huge turnout at the elections so that the future government is also representing a clear vote on the question of continuation of reform.

TRANSLATOR: Domnul Ambasador spune că domnul Meckel vizitează Republica Moldova frecvent ca membru al Consiliului de Administrare al forumului moldo-german. Și, de asemenea, în acest context să menționăm faptul că acum, în prezent se observă un ajutor, o asistență fără precedent, contacte, relații dintre UE și Republica Moldova fără precedent, care au scopul de a ajuta Republica Moldova să confrunte sau să înfrunte mai bine spus, acele convocări cu care se confruntă la etapa actuală. După cum a spus și domnul Meckel, Republica Moldova se află la o răscruce și trebuie să hotărască, pentru că nu este rațional ca în Moldova să aibă loc alegeri în fiecare an. De aceea, este absolut crucial ca poporul Republicii Moldova, prin intermediul mass-mediei, să se prezinte masiv la urne ca să voteze pentru o nouă guvernare și ca această guvernare să fie reprezentativă, și această guvernare să reprezinte o continuitate a acelor lucruri, acelor activități care deja au fost începute.

Radu VRABIE: Thank you Mr. Meckel for your expertise, interest and views about Moldova. Thank you Mr. Ambassador, thank you dear colleagues and Sergiu for a good translation. I guess we will have other meeting with you in a European Moldova.

Markus MECKEL: Thank you!

Ana MIHAILOV: On behalf of the Friedrich Ebert Foundation I would like to thank the Foreign Policy Association for hosting this event and for cooperating with us.