Victor Chrilă: UE are nevoie de o nouă formulă de acordare a asistenței pentru regiunea trannistreană. Info-Prim Neo. 15.03.2010.

94

„Vizita baronesei Catherine Ashton va avea un impact pozitiv asupra celor trei obiective majore ale Chișinăului și anume: negocierea acordului de asociere, liberalizarea regimului de vize și crearea unei zone de comerț liber comprehensiv și aprofundat cu statele Uniunii Europene”. Declarația aparține directorului executiv al Asociației pentru Politică Externă (APE), Victor Chirilă, lansată în cadrul unui club de presă privind efectele vizitelor oficialilor străini de rang înalt la Chișinău.

Referindu-se la problematica transnistreană, expertul a declarat că negocierile Chișinăului cu Bruxelles-ul asupra viitorului cadru politico-juridic cu Uniunea Europeană pun într-o anumită umbră procesul de reglementare a conflictului. Victor Chirilă susține că, începând cu vizita oficialului european la Chișinău, care este una încurajatoare pentru moldoveni, este nevoie de noi inițiative care ar valorifica la maxim potențialul Uniunii Europene în ce privește soluționarea conflictului transnistrean.

„Uniunea Europeană este deschisă să aloce anual regiunii transnistrene 15% din asistența financiară pe care o va acorda Republicii Moldova în următorii ani. Totuși, randamentul acestei asistențe în termeni de sporire a încrederii între cele două maluri ale Nistrului va depinde de elaborarea de către Chișinău și Bruxelles a unei oferte compacte care ar trebui să formuleze clar obiectivele și domeniile de asistență, principiile de bază care trebuie respectate și să stabilească mecanismele de livrare și monitorizare a asistenței”, a explicat directorul APE.

Acesta consideră că elaborarea unei astfel de oferte compacte în valoare de zeci de milioane de euro de către UE, va avea eminamente un impact psihologic incontestabil asupra populației și elitelor din regiune.

În opinia lui Victor Chirilă, actualmente, această asistență nu-și are impactul necesar asupra regiunii transnistrene și are un randament limitat în termeni de sporire a încrederii între Chișinău și Tiraspol. Totodată, un impact și mai mic îl are asistența UE asupra respectării unor elementare norme democratice de către administrația de la Tiraspol. Expertul aduce drept exemplu cazurile Vardanyan și Cazac pe care le consideră incontestabile în acest sens.

Potrivit lui Victor Chirilă există două cauze esențiale ale acestei situații. Prima ține de lipsa unei politici bine structurate de acordare a asistenței din partea UE. Cea de-a doua și de dezechilibrul între necesitatea angajării la masa de negocieri a factorilor de decizie de la Tiraspol și imperativul universal al respectării normelor democratice fundamentale de către aceștia.

„Autoritățile de la Chișinău ar trebui să elaboreze împreună cu Bruxelles-ul o ofertă unică de asistență pentru regiunea transnistreană care ar urma să formuleze clar obiectivele și domeniile de asistență, principiile de bază care trebuie respectate și să stabilească mecanismele de livrare și monitorizare a asistenței”, a conchis Victor Chirilă.