Conferința internațională „Reglementarea transnistreană – încotro?

59

George BALAN, Deputy Prime-minister for Reintegration

PANEL II. Small steps policy of the Transnistrian Settlement: a policy breakthrough or another dead end?

Cele două concepte privind soluționarea conflictului transnistrean, cele două viziuni existente la Parlament și la Guvern nu se contrazic – negocierile sunt văzute ca pași în întâmpinare, pe de o parte, și ca concesii, de partea cealaltă. Orice pas trebuie să ducă spre reglementare, să conducă la apropierea malurilor, nu la distanțare.

Pașii mici și rolul lor în soluționarea conflictului transnistrean – ideea a fost îndelung discutată, ca soluție pentru recâștigarea încrederii și apoi mergerea mai departe pe soluționarea politică. A trecut deja ceva timp de când procesul a fost lansat. Acești pași, mari sau mici, trebuie să fie orientați către reglementare și e greu de găsit soluții când pașii sunt în direcții opuse și duc către distanțare și concesii nemotivate.

Comerțul cu malul drept constituie 40 la sută, 65 la sută orientată către UE. 5 mii tineri transnistreni învață pe malul drept. Autoritățile moldovenești au angajamentul pozitiv de a susține populația și agenții economici din regiunea transnistreană.

În perioada respectivă am primit doar răspunsuri negative din partea administrației – școlile cărora li s-au luat sediile, fermierii care nu au acces la terenuri, interdicțiile de circulație, aplicații militariste în zonă care nu contribuie la calmarea spiritelor și promovarea principiilor de reglementare a conflictului și creează stări tensionate în rândul populației.

Ce vom face pe viitor –
– menținerea tuturor platformelor de negocieri – formatul 5+2, grupurile de lucru sectoriale.
– autoritățile moldovenești să extindă angajamentele pozitive pe care le au față de cetățenii din regiunea transnistreană. Populația din regiunea transnistreană beneficiază de asigurarea medicală oferită gratuit – cam 70 mii persoane. Alt exemplu ține de cetățenie – avem 315 mii locuitori care dețin cetățenia moldovenească. Populația deci trebuie să primească tot suportul din partea autorităților Republicii Moldova.
– Extinderea spațiilor naționale pe întreg teritoriul țării – instituțiile să perceapă acest teritoriu nu ca un spațiu pe care nu-l controlează, ci să depună eforturi pentru a restabili influența.
– Foaie de parcurs pe care autoritățile moldovenești să o promoveze pentru elaborarea unui statut juridic al regiunii. Se lucrează la acest aspect. Acest lucru va permite autorităților să aibă o voce unică în domeniul reintegrării țării.
– Autoritățile să întreprindă acțiuni care gradual ar schimba situația din teren. Constatăm că status-quo-ul nu a fost respectat de regiunea transnistreană și de unii actori externi, ceea ce a dus în timp la schimbarea situației din regiune – forțe paramilitare, apariția de frontiere etc. Deci e nevoie de acțiuni care ar schimba situația din teren. Angajamentele de comerț extern în conformitate cu Acordul de Liber Schimb, susținerea businessului transnistrean, crearea noilor locuri de muncă etc.

Aceste cinci aspecte vor contribui esențial la momentul în care Republica Moldova va fi schimbată și va contribui la schimbarea situației actuale și eliminarea conflictului.

Autoritățile moldovenești trebui să fie pregătite pentru oportunitățile care vor apărea de reglementare – e nevoie de schimbare democratică decisivă, ca din punct de vedere economic, politic, social să devenim atractivi pentru populația din regiunea transnistreană.

În regiunea transnistreană populația nu caută statute – are nevoie de suport economic, social, să aibă garanții pe această linie. E nevoie de a pregătit terenul. Și compromisurile trebuie să vină nu doar din partea Chişinăului, ele trebuie să fie reciproce și să fie în favoarea populației, a agenților economici și a viitorului Republicii Moldova.