Autorităţile trebuie să comunice cu cetăţenii privind beneficiile UE, studiu. Teleradio Moldova

61
Uniunea Europeană (UE) pierde din popularitate în rândul cetăţenilor din Republica Moldova. Acest lucru se întâmplă din cauza unei comunicări defectuoase între autorităţi şi cetăţeni, iar pentru a ameliora situaţia este necesară o strategie de comunicare mult mai calitativă. Recomandarea este făcută de experţii Asociaţiei pentru Politica Externă, care au elaborat un studiu cu privire la cauzele acestei tendinţe, relatează Mesager.
Potrivit experţilor, euro-scepticismul începe să crească puternic în Republica Moldova. Acest lucru însă este nejustificat, în condiţiile în care UE contribuie masiv la modernizarea Moldovei. Totuşi, printre factorii ce au contribuit la scăderea încrederii în UE au fost menţionate crizele politice din ultimii ani, dar şi frauda bancară, produsă în perioada în care autorităţile promovau vectorul european.„Autorităţile nu prea au discutat cu cetăţenii şi nu i-au implicat în procesul de reforme ce erau prevăzute în aceste acorduri. În primul rând s-a acordat atenţie comunicării cu partenerii de dezvoltare, mai puţin cetăţenilor”, a spus Victoria Bucătaru, directoare de programe, Asociaţia pentru Politica Externă.

Astfel, spun experţii, este necesară o strategie de comunicare bună pentru a coordona mai bine activităţile de menţinere a unei imagini pozitive a UE.

„Oamenii trebuie să ştie că aşteptările Republicii Moldova de la UE sunt altele decât cele ale Marii Britanii de exemplu. Pentru Moldova UE înseamnă acces la pieţe, circulaţia liberă”, afirmă Irakli Porchkhidze, Goergia.

„Ungaria a întâlnit exact aceleaşi dificultăţi atunci când se integra în UE, însă a depăşit aceste probleme, iar cel mai important este informarea corectă despre ce este UE”, a menţionat Zsuzsanna Vegh, Ungaria.

Studiul a fost realizat cu suportul Fondului Internaţional Vişegrad. Potrivit ultimului Barometru al Opiniei Publice publicat în luna octombrie 2016, pentru aderarea la UE optează 30,9 procente dintre cetăţeni, în scădere cu aproape zece la sută faţă de luna noiembrie 2015.

Președinta Comisiei parlamentare pentru politica externă, Valentina Buliga, a menționat că Republica Moldova își va continua cursul său european. „Vom continua toate reformele începute. Nu vom mai admite acţiuni de corupţie, de spălare de bani, furturi din sistemul financiar al Moldovei”, a spus Valentina Buliga, citată de Radio Moldova Actualităţi.

Contactat telefonic, directorul executiv al Asociației Presei Independente, Petru Macovei, a confirmat că o parte din mass-media din ţară servește interesele partidelor politice. „Presa din Moldova transmite mesajele politice ale partidelor, iar în legătură cu integrarea europeană, se spun foarte multe minciuni. Sunt informaţii manipulate intens pentru a descuraja interesul faţă de integrarea europeană”, a declarat Petru Macovei.

La rândul său, președintele Consiliului Coordonator al Audiovizualului (CCA), Dinu Ciocan, a subliniat că cele mai multe situații de partizanat politic au fost sesizate în perioada electorală. Atunci mai multe instituții mass media au fost sancționate. „În campania electorală s-a făcut partizanat politic. În mare parte, CCA a aplicat sancţiuni pentru zece radiodifuzori dintre cei paisprezece ce au fost suspuşi monitorizării”, a menţionat Dinu Ciocan.

Sursa: Teleradio Moldova http://trm.md/ro/politic/ue-pierde-din-popularitate-in-randul-cetatenilor-moldoveni-studiu/