Avem o Strategie Clara de Reglementare a Conflictului Transnistrean. Interviu cu dl Andrei STRATAN, Ministru al Afacerilor Externe si Integrarii Europene. Moldpres.

108

Intrebare: domnule ministru, Republica Moldova si-a
anuntat recent intentia de a semna un Acord de asociere cu UE. Ce actiuni a
intreprins MAEIE pentru atingerea acestui scop, inclusiv pe dimensiunea
intensificarii dialogului cu Franta, tara care
detine presedintia Uniunii?

Raspuns: Viziunea comuna
referitor la noul acord pe care Republica Moldova doreste sa-l semneze cu UE
prevede ca documentul sa cuprinda o valoare adaugata in raport cu Acordul de
Parteneriat si Cooperare. Decizia privind noua calitate a cadrului juridic
trebuie sa se bazeze pe evolutiile cooperarii dintre Republica Moldova
si UE, in mod special luindu-se in calcul rezultatele implementarii Planului de
Actiuni RM-UE.

Pentru atingerea acestui scop, Ministerul Afacerilor
Externe a purtat consultari cu majoritatea partenerilor europeni, inclusiv
francezi, dialogul intensificindu-se, mai ales, acum, in perioada preluarii
Presedintiei Consiliului UE de catre Franta. MAEIE a desemnat un reprezentant
permanent pe linga Presedintia franceza a UE, investindu-l cu mandat de
consultari formale si informale cu omologii francezi. Astfel, pina la finele
anului curent sint preconizate mai multe runde de consultari cu reprezentantii
Presedintiei franceze.

Totodata, in aprilie MAEIE a adoptat un plan de
cooperare cu Presedintia franceza care include mai multe obiective, printre
care: obtinerea sustinerii Frantei pentru adoptarea mandatului pentru Comisia
Europeana in vederea initierii negocierilor cu RM asupra unui nou document
cadru care va reglementa relatiile moldo-comunitare, obtinerea statutului de
membru cu drepturi depline la Tratatul Comunitatii Energetice (TCE) din Europa
de Sud-Est (eventual, pina la finele anului curent), iar in domeniul
transporturilor – includerea RM in mandatul de negocieri care va fi eliberat
Comisiei Europene pentru negocierea unui Acord in domeniul Transporturilor in
Europa de Sud-Est.

Toate subiectele mentionate mai sus au fost discutate
in lunile aprilie-mai, cind au avut loc consultari politice moldo-franceze la Paris. In consecinta, pe
8 iulie, la Chisinau s-a desfasurat prima runda de consultari informale cu
reprezentantii Comisiei Europene la subiectul viitorului Acord moldo-comunitar,
in cadrul carora a fost pregatita agenda pentru reuniunea informala de la
Bruxelles din 3 octombrie, ce se va desfasura dupa reuniunea Comitetului de
Cooperare RM-UE.

Intrebare: In
procesul de consultari informale cu expertii europeni, Moldova
solicita un regim de comert aprofundat cu UE. Care sint beneficiile acestuia?

Raspuns: Unul din
obiectivele Republicii Moldova
in relatiile cu UE pe termen mediu il reprezinta semnarea unui Acord Aprofundat
si Comprehensiv de Liber Schimb (AACLS), ce constituie o etapa evolutiva
superioara in raport cu regimul de Preferinte Comerciale Autonome.

In vederea evaluarii nivelului de pregatire a
Republicii Moldova pentru a face fata criteriilor solicitate, Comisia Europeana
intentioneaza sa elaboreze un studiu asupra fezabilitatii economice, al
impactului economic general si al implicatiilor unui acord liber dintre UE si
Republica Moldova. Dupa finalizarea studiului respectiv (estimativ, pe
parcursul anului 2009), concluziile acestuia vor servi drept baza pentru un
dialog mai concret pe marginea prevederilor Acordului.

Pentru a face fata angajamentelor acestui acord, Moldova va
asigura premisele economice necesare, cum ar fi restructurarea si reformarea
economica coerenta, modernizarea tehnologica interna, eficienta sistemului
legislativ, alte domenii de referinta.
Astfel, un
eventual Acord Aprofundat si Comprehensiv de Liber Schimb este foarte important
pentru Republica Moldova si ar putea aduce beneficii semnificative tarii
noastre intr-un mediu economic adecvat: sporirea bunastarii economice,
dezvoltarea si avansarea comertului, atragerea investitiilor.

Intrebare: Care este pozitia Ministerului de Externe vizavi de
recunoasterea de catre Rusia a independentei Osetiei de Sud si Abhaziei? Ce
influenta ar putea avea evenimentele din Caucaz asupra solutionarii
conflictului transnistrean?

Raspuns: Republica Moldova
urmareste cu atentie evenimentele din regiune, reiterind ferma convingere ca
solutionarea tuturor disputelor trebuie realizata exclusiv pe cale politica, la
masa de negocieri. Aceasta pozitie este reflectata si in Declaratia Guvernului
RM din 29 august in legatura cu situatia din Osetia de Sud si Abhazia, potrivit
careia Moldova nu considera ca recunoasterea internationala a celor doua
provincii va deveni un factor de stabilizare a situatiei.

Salutam initiativele UE indreptate spre reglementarea
situatiei si speram ca Acordul Sarkozy-Medvedev din 6 puncte va fi implementat
plenar, in stricta conformitate cu angajamentele asumate de parti. De asemenea,
MAEIE sustine recentele intelegeri intre Federatia Rusa si UE, care prevad
masuri concrete si termene fixe de realizare in practica a acordului mentionat.
Totodata, consideram ca deciziile OSCE si UE de dislocare a observatorilor
suplimentari in regiune vor contribui la constituirea unui mecanism
international eficient pentru consolidarea stabilitatii si remedierea situatiei
post-conflict.

Vorbind de un eventual impact asupra solutionarii
conflictului transnistrean, mentionam din capul locului diferenta esentiala a
conflictelor din Caucaz de problematica transnistreana. Intre populatia de pe
cele doua maluri ale Nistrului nu exista tensiuni interetnice sau religioase,
cauza conflictului fiind de natura politica.

Putem spune cu certitudine ca la ora actuala dialogul
cu mediatorii si observatorii in procesul de reglementare continua.
Intrevederea de la finele lunii august intre Presedintii Republicii Moldova si
Federatiei Ruse, recenta decizie a autoritatilor de la Tiraspol de a renunta la
"moratoriu" in dialogul cu Moldova, precum si reuniunea de la Viena
in formatul "3+2" (OSCE, Ucraina, Rusia + UE, SUA) din 8 septembrie
curent – sintevolutii care ne inspira
incredere ca negocierile politice in formatul "5+2" vor fi reluate in
cel mai scurt timp.

Avem o strategie clara de reglementare a conflictului,
bazata pe o abordare complexa, "in pachet", a tuturor problemelor
legate de conflict – politice, economice, sociale si umanitare.
"Propunerile in pachet" prevad elaborarea si adoptarea unui statut
juridic special pentru regiunea transnistreana in baza respectarii
suveranitatii si integritatii teritoriale a RM, consolidarea statutului de
neutralitate si retragerea trupelor straine de pe teritoriul tarii, recunoasterea
drepturilor de proprietate si oferirea unor garantii sigure pentru populatia
din regiune.

Intrebare: Ce evenimente importante pe dimensiunea europeana sint
asteptate pina la sfirsitul anului 2008?

Raspuns: In perioada 23
septembrie – 3 octombrie, vor avea loc mai multe evenimente importante. Printre
acestea se numara: reuniunea Subcomitetului Justitie si Afaceri Interne,
lansarea Platformei de Cooperare a Parteneriatului de Mobilitate RM-UE,
reuniunile Comitetelor de Cooperare RM-UE, a doua runda de negocieri informale
asupra noului Acord juridic RM-UE. In aceeasi perioada se vor desfasura
consultari politice cu Italia si Suedia. De asemenea, la Chisinau vor avea loc
Summit-ul Sefilor de State ai Initiativei Central-Europene si Reuniunea
Ministrilor de Externe din acelasi areal, precum si o serie de reuniuni
regionale de divers profil, inclusiv reuniunea Ministrilor Justitiei si
Afacerilor Interne SEECP, Reuniunea Presedintilor Curtilor de Conturi ai
statelor participante la SEECP, Reuniunea Ministrilor Sanatatii SEECP.