Ambasadorul Republicii Cehe în Moldova Petr Kypr: Parteneriatului Estic Este un Răspuns al UE la Aspirațiile și Provocările Partenerilor Estici Care Sunt în Proces de Reforme. APE. 04.03.2009.

162

Întrebare: Cât de important este pentru Republica Cehă implementarea Parteneriatului Estic? Care sunt cele mai importante priorități si acțiuni în cadrul acestei Inițiative?

Petr Kypr: Inițiativa Parteneriatului Estic este un răspuns al Uniunii Europene la aspirațiile și provocările cu care se confruntă vecinii estici ai Uniunii în procesul de reforme și care și-au declarat dorința lor de a se dezvolta în strânsă cooperare cu UE. Unele dintre ele și cum ar fi Moldova și Ucraina – și-au exprimat clar aspirația de a deveni pe viitor membrii ai Uniunii, iar alte state nu au facuto. Parteneriatul Estic trebuie sa fie perceput ca o ofertă de cooperare adițională din partea UE cele șase state din vecinătatea sa estică.

Pentru a valorifica la maxim posibilitatile oferite de noul cadru de cooperare, Președenția Cehă își va axa eforturile pe două direcții. În interiorul UE vom încerca să convingem acele câteva state-membre care nu susțin la fel de energic cum facem noi, că aceasta inițiativă este strategică și utilă pentru UE din punct de vedere al extinderii zonei de stabilitate și prosperitate dincolo de hotarul estic al UE. Pe de altă parte și să extindem substanța inițiativei pentru potențialii noștri parteneri estici, furnizându-le informații suplimentare și oferindu-le posibilitatea de a lua propriile decizii și de a comunica Comisiei Europene remărcile și propunerile care vor trebui sa fie luate în considerație atunci când se va elabora versiunea finala a inițiativei.

După cum cunoașteți inițiativa Parteneriatului Estic a fost anunțată la 3 decembrie 2008. Comisia Europeană a comunicat textul Consiliului European pentru discuții interne, iar textul acestui Comunicat poate fi găsit pe site-ul Comisiei. Urmare a discuțiilor din diferite structuri ale UE, versiunea finală urmează a fi aprobată de șefii de stat și de guvern UE în cadrul Consiliului European din 19-20 martie. Versiunea finala a ei ar trebui să fie semnată la Summit-ul care va avea loc la Praga la 7 mai.

După cum probabil cunoașteți, noi, împreună cu Polonia, Suedia, Ungaria, Slovacia, Țările Baltice și Slovenia promovăm foarte tare aceasta inițiativă prin structurile UE. În procesul de pregătire a Parteneriatului Estic noi am încercat să ținem cont de lecțiile însușite de la inițiativele similare recente la care am participat. Noi am vrea să formăm Parteneriatul Estic ca o concentrare a acelor experiențe cu inițiative de succes cum ar fi grupul Visegrad” a Republicii Cehe, Poloniei, Slovaciei si Ungariei. La acel moment a fost nevoie de un efort enorm și, doar mai apoi, această cooperare deschisă, francă și practică a dat rezultate. Și în cazul Parteneriatului Estic ar putea fi la fel. E important să înțelegem că Summit-ul din mai ne va oferi doar cadrul politic pentru o cooperare mai apropiată și orientată corect. Nu este exact ceea ce oamenii ar putea spune: OK, în doi ani tu vei avea regimul liber de vize, iar în trei vei fi în UE”. Însă lucrurile nu stau astfel. Sensul ar trebui să fie ca Acordul de Asociere, Acordul Aprofundat cât și Parteneriatul Estic prevăd doar bază pentru oportunități și ajutor Moldovei și altor parteneri în eforturile lor de a adera la UE.

La întrebarea despre principalele priorități ale Cehiei legate de Parteneriatul Estic, aș vrea să spun în general, că problema de bază ar fi implementarea standardelor în țările partenere. Iată de ce noi susținem reformele, programele de dezvoltare ale țărilor partenere și cooperare cu ele și între ele, în fiecare zi, pe orizontală și nu doar la nivel politic, ci sub forma unei cooperări foarte practice. Suntem convinși că aceasta va ajuta în calea dumneavoastră spre UE. Trebuie să fii gata să te integrezi! Și nu este doar un clișeu! Nivelul de pregătire este testat de Membrii UE printr-un număr de proceduri de acces și prin cooperarea practică de zi cu zi. Dacă un stat intra nepregătit și eșuează, atunci aceasta va fi văzută ca o greșeala a UE și imaginea ei ar fi periclitată.

A fi gata înseamnă să fii gata să lucrezi în conformitate cu standardele UE într-un mediu economic european durabil și să împărtășești valori comune. Dacă UE consideră că „sunteți gata” și vi se permite să intrați în Club. În caz contrar, nici o decizie politică la nici un nivel, nici un lobby intens nu va fi de folos. Cum am spus, poate fi chiar dezastruos dacă o țara nu este pregătita pentru intrarea în UE, atunci impactul tuturor acestor reguli și practici ar fi uriaș. Ar fi foarte dificil, pentru un astfel de nou-sosit de a trece peste șocul aderării dacă nu are standardele în ordine. Din experiența cehă, sunt convins că aceste cerințe dure ale UE pentru orice și fiecare țara sunt necesare. Este garanția securității afacerilor noastre și chiar garanția securității drepturilor omului.

Se creează impresia că Moldova nu este tocmai satisfăcută de Inițiativa Parteneriatului Estic. Poate UE oferi Moldovei și Ucrainei mai multe in contextul actual?

Petr Kypr: Intr-adevăr, o asemenea percepție s-a creat încă de la începutul discuției despre inițiativa Parteneriatului Estic. Probabil, aceasta a apărut în urma autoevaluării făcut de către Moldova cu privire la progresul pe care l-a demonstrat în cadrul realizării Planului de Acțiuni UE-RM. Bunăoară, colegii moldoveni ne-au întrebat de ce unei țări ca Moldova i se propune sa fie parte într-un grup care reunește state cu aspirații foarte diferite vizavi de cooperarea cu UE? Da, progresul atins de Moldova este unul remarcabil, dar distanta rămasa este de asemenea mare. Realizam cu toții că nu toate standardele menționate mai sus sunt la un nivel care i-ar permite Moldovei să intre în UE din prima. Astfel, s-a constatat de comun acord ca Parteneriatul Estic, care se bazează pe Politica Europeana de Vecinătate cu masurile sale bilaterale și multilaterale de cooperare aprofundată, poate fi util. Mai mult decât atât, partenerii sunt în așteptarea apropierii de UE în dependență de perioada și capacitățile individuale ale fiecăruia. De asemenea, partenerii estici vor coopera mai intens asupra problemelor legate de UE.

Aș vrea să revin la a doua parte a întrebării dumneavoastră, daca UE poate sa le ofere mai mult Moldovei și Ucrainei în contextul actual. Să încercăm să vedem ce oferă UE Republicii Moldova, conform afirmației lui John Kennedy: nu vă întrebați ce poate țara să facă pentru dumneavoastră, dar întrebați-vă ce puteți dumneavoastră face pentru țară.” Aceasta este valabilă și pentru UE. Moldova primește suport politic, dar de asemenea și ajutor financiar pentru dezvoltare și cooperare. Cât privește suportul financiar ar trebui să menționăm că Moldova primește aceleași resurse ca și țările ce candidează pentru UE. Deci, după cum vedeți Moldova nu este tratata discriminatoriu. Nu vorbesc de impactul Preferințelor Comerciale Autonome care reprezintă doar o parte din suportul și atmosfera pe care UE încearcă să o creeze pentru Moldova. Pentru a înțelege, suportul financiar al UE de dezvoltare este oferit pe principiul solidarității și banii vin din bugetul UE, adică din buzunarele noastre. Depinde de Guvernul Moldovei cum utilizează acești bani, și dacă aceștia sunt utilizați corespunzător.

Revenind la cadrul legal de cooperare cu care Moldova, de asemenea, nu este întocmai satisfăcută, când spune ca, de exemplu, Acordul de Parteneriat si Cooperare, semnat zece ani în urmă este învechit si merită sa fie reînnoit. Vreau sa menționez aici că pentru Cehia, conținutul Acordului de Asociere a fost aproape identic cu textul APC al Moldovei. Erau câteva diferențe neînsemnate pentru implementarea lor. La acel moment am preluat acordurile ca baza și le-am utilizat pe tot parcursul nostru spre UE. Pur si simplu am utilizat aceasta oportunitate. Considerăm, că având suportul sus-menționat, Moldovei ar trebui să îi fie chiar mai ușor sa avanseze. După părerea mea, cadrul legal nu va frâna evoluția spre UE. Evoluția depinde mai mult de implementarea consecventa și de creșterea care ține de competența statului însăși.

Cât privește Parteneriatul European, cred că acele temeri vin din lipsa de informație și experiență despre modul cum lucrează UE. Dacă ei se orientează doar pe relațiile Moldovei cu UE, ei vor avea o imagine incompletă. Trebuie să ținem cont de faptul ca UE are o cooperare relativ vastă cu alți parteneri dezvoltați ai lumii: din Asia, Pacific, America de Sud, Africa, cu statele arabe. Pentru a reuși aceasta efectiv, UE trebuie să opereze în contexte diferite. Parteneriatul Estic este un atare context adaptat la specificul țărilor care sunt invitate să facă parte din această inițiativă. El promovează soluții de dezvoltare și cooperare pentru orice și fiecare din cele 6 țări. Dar, sinergia relațiilor între membri și soluționarea problemelor comune este importantă și e nevoie de o abordare individuală.

Să luăm, spre exemplu, corupția, administrația locală slab dezvoltată etc.. De ce să nu utilizăm același mecanism pentru acele țări și să le aplicăm individual pe țară? Deci eu cred că Parteneriatul Estic nu are nimic comun cu amplasarea Moldovei în același coș cu cei ce par a fi mai puțin avansați în procesul de integrare europeană.

*Varianta completă a interviului poate accesată la http://ape.md/libview.php?l=en&idc=153&id=565