Victor Chirilă Director Executiv APE: La rece despre reuniunea 5+2 de la Berlin

203

Victor Chirilă: La rece despre reuniunea 5+2 de la Berlin

1) Moldova a evitat un mare dezastru la Berlin. În ciuda presiunii concertate exercitate asupra sa, Vicepremierul pentru reintegrare George Balan a reușit să negocieze un protocol de compromis care să nu dăuneze iremediabil pozițiile Republicii Moldova;

2) La reuniunea de la Berlin, moderatorii și observatorii au făcut ”front comun” în raport cu negociatorul Republicii Moldova. Este fără îndoială un eșec al diplomației moldovenești.

3) Rusia a reușit să transforme formatul 5+2 într-un instrument de presiune vizavi de Republica Moldova;

4) Imparțialitatea misiunii OSCE de la Chișinău ridică mari semne de întrebare. Aceasta exersează presiuni crescânde asupra autorităților moldovenești pentru ai determina să facă cedări unilaterale, de exemplu să accepte circulația vehiculelor din regiunea transnistreană peste hotarele țării în baza numerelor de înmatriculare eliberate de administrația separatistă de la Tiraspol. În esență, aceasta ar însemna recunoașterea simbolurilor ”statale” ale regimului separatist, înainte de a conveni asupra statului regiunii transnistrene în cadrul Republicii Moldova, așa cum stipulează Legea 173 din 22 iulie 2005 cu privire la prevederile de bază ale statutului juridic special al localităţilor din stînga Nistrului (Transnistria);

5) Susținerea Ucrainei la Berlin a fost anemică, din nou un eșec al diplomației noastre. Autoritățile noastre ar trebui să se întrebe de ce se întâmplă acest lucru. Răspunsul trebuie căutat în primul rând la Chișinău;

6) Rusia a încercat din nou să ne impună oficializarea unui mecanism obligatoriu de garanții cu privire la implementarea deciziilor protocolare dintre Chisinau și Tiraspol, care odată acceptat ar legaliza un proces de recunoașterea graduală a realităților de-facto din regiunea transnistreană. Altfel spus, legalizezi treptat actualul statut nerecunoscut al Transnistriei, fără a avea negocieri oficiale la acest subiect;

7) Mecanismul de garanții propus de Rusia, susținut de Tiraspol și de misiunea OSCE de la Chisinau, nu a întâlnit opoziția observatorilor, SUA și UE. Ucraina nu a susținut deocamdată propunerea rusă, dar ce va urma în viitorul apropiat, nu putem fi siguri….. Germania mai degrabă ar susține un astfel de mecanism;

În concluzie, lipsa unei susțineri politice ferme pentru negociatorul nostru în formatul 5+2 și rivalitățile instituționale dintre Ministerul de Externe și Biroul de Reintegrare, sunt exploatate cu succes de unii moderatori pretinși echidistanți.

Suntem extrem de vulnerabili în actualul formatul 5+2, iar în următoarele săptămâni, până la reuniunea din Bavaria, presiunea asupra negociatorului nostru va crește și mai mult.

Pentru a nu aliena Germania, Chișinăul va trebuie să demonstreze progrese în implementarea Protocolului de la Berlin. Este, însă, foarte important ca aceste progrese să nu vulnerabilizeze pozițiile Chișinăului la negocierea viitorului statut al Transnistriei.

Avem un negociator bun, cu voință și caracter, el însă nu va putea face față presiunilor mediatorilor ”echidistanți”, dacă actualii guvernanți și societatea civilă vor privi nepăsător la tot ce se întâmplă și nu vom lua atitudine.

Printre altele trebuie să spunem clar și la unison, recunoașterea plăcuțelor de înmatriculare a vehiculelor eliberate de Tiraspol, cu simbolurile unei formațiuni inexistente, conform opiniei tehnice a EUBAM, este ilegală și inacceptabilă pentru Republica Moldova.

Corect ar fi să se revină la soluția plăcuțelor neutre negociată de fostul-negociator dl Eugen Carpov. De ce a fost abandonată această soluție, ar trebui să întrebăm actuala Misiunii OSCE de la Chișinău.

P.S. Apropo, EUBAM-ul și-a depășit competențele în acest caz. Cei care au dubii îi invit să deschidă http://eubam.org/what-we-do/.

În plus, EUBAM nu a fost solicitat de Chișinău să se expună asupra subiectului înmatriculării vehiculelor din regiunea transnistreană.