Republica Moldova și-a mobilizat eforturile de sporire a capacităților de apărare a statului pe fundalul războiului Rusiei împotriva Ucrainei, atunci când a devenit clar că nu mai putem ignora sectorul de securitate, așa cum s-a făcut ani la rând. Un rol important în acest sens îi revine Uniunii Europene ca un furnizor esențial de securitate, ale cărei obiective vizează promovarea valorilor democratice, menținerea stabilității, asigurarea securității și coagularea unei zone de securitate care să reziste pericolului ce vine din partea Federației Ruse. O atenție deosebită a fost acordată modernizării sectorului de securitate prin majorarea cheltuielilor pentru apărare, elaborarea strategiilor sectoriale, intensificarea cooperării cu partenerii internaționali, creșterea interoperabilității forțelor armate și accentuarea eforturilor de contracarare a amenințărilor hibride. În ciuda progreselor care au fost înregistrate în sectorul de securitate și apărare pentru anul 2023, este important ca Republica Moldova să își mențină același elan de modernizare și pentru anul viitor, în special pe direcția alinierii la standardele europene în materie de securitate și apărare.

În ceea ce privește politica de securitate, Moldova a înțeles importanța modernizării sectorului apărării în condițiile actuale de instabilitate regională. Bugetul pentru apărare a fost majorat cu circa 68,2% comparativ cu anul 2022, astfel încât alocațiile pentru apărare în 2023 au reprezentat 0,55% din PIB. În bugetul de stat pentru anul 2024, guvernarea a alocat 1,96 miliarde de lei pentru sectorul de apărare, cu 262 de milioane de lei mai mult față de anul 2023. Cu toate acestea, suma încă este una insuficientă pentru necesarul anual al Republicii Moldova, fiind nevoie de un mai mare efort pentru dezvoltarea unor forțe armate în conformitate cu standardele internaționale.

Progrese au fost înregistrate și la capitolul elaborării documentelor strategice. Proiectul unei noi Strategii a Securității Naționale a fost făcut public de Președinta Maia Sandu în cadrul ședinței Consiliului Suprem de Securitate din 11 octombrie. Ulterior, Parlamentul a adoptat Strategia în luna decembrie. În premieră, documentul subliniază clar și concis care sunt amenințările, riscurile și vulnerabilitățile la adresa securității naționale și prevede un șir de măsuri de asigurare a apărării, ordinii publice și rezilienței în domenii cheie. O atenție deosebită este devotată și valențelor regionale ale războiului din Ucraina, inclusiv sub aspectul politicii agresive a Federației Ruse față de Republica Moldova.

Strategia stabilește care sunt interesele naționale ale Republicii Moldova, analizează mediul extern de securitate în care operează Republica Moldova și fixează principalele tendințe și evoluții ce influențează asupra proceselor interne. Agresiunea militară a Federației Ruse în Ucraina, de rând cu războiul hibrid dus de aceasta și prezența militară rusă în regiunea transnistreană sunt stabilite ca principalele amenințări la adresa securității statului. Pe lângă identificarea riscurilor și amenințărilor, Strategia propune și metode de acțiune pentru a le preveni sau neutraliza. Ca direcții de acțiune prioritare sunt prevăzute asigurarea apărării naționale; asigurarea ordinii publice; armonizarea legislației la normele europene; sporirea securității economice și energetice; accelerarea eforturilor de reintegrare a țării; asigurarea securității cibernetice; protejarea securității ecologice.

Cooperarea cu Uniunea Europeană pe partea de securitate a căpătat un nou imbold. De la începutul invaziei Federației Ruse în Ucraina, ajutorul prin intermediul Instrumentului European pentru Pace (EPF) pentru Moldova s-a majorat de la 7 milioane la 87 de milioane de euro. Prin intermediul EPF a fost livrat echipament și tehnică, inclusiv ambulanțe, roboți pentru deminare, puncte medicale mobile, drone pentru scanarea terenului, detectoare de mine, costume de geniu și generatoare mobile. Un pachet major de sprijin a fost anunțat de UE în luna iunie, venind ca un ajutor suplimentar în urma impactului războiului din Ucraina. Pachetul se bazează pe 5 priorități, printre care facilitarea dezvoltării economice și a conectivității, sprijinirea reformelor, consolidarea securității, inclusiv a celei energetice, și îmbunătățirea comunicării strategice.

În cadrul Politicii de securitate și apărare comună a UE a fost lansată Misiunea de Parteneriat a Uniunii Europene în Republica Moldova (EUPM Moldova). Instituția vine să consolideze reziliența sectorului de apărare al țării, acordând o atenție deosebită aspectelor ce țin de lupta cu amenințările hibride. În acest sens, Misiunea va oferi consultanță la nivel strategic și va identifica nevoile de dezvoltare a capacităților. De asemenea, este remarcantă activitatea Hub-ului de securitate UE pentru securitatea internă și managementul frontierelor Republicii Moldova, ce găzduiește întâlniri regulate între reprezentanți UE, agenții europene, statele membre ale UE și autoritățile Republicii Moldova, pentru a sprijini cooperarea în domeniul securității europene și gestionării frontierelor. Hub-ul contribuie la creșterea securității Republicii Moldova prin diminuarea riscurilor în astfel de domenii precum traficul ilegal de arme și substanțe interzise, migrația ilegală și crimele cibernetice.

Cooperarea cu statele membre UE pe direcția recepționării echipamentului neletal este esențială în condițiile modernizării sectorului de apărare națională. Pe parcursul anului au fost recepționate 19 transportatoare Piranha oferite de guvernul Germaniei. Acestea sunt utilizate în procesul de instruire a militarilor ce urmează a fi detașați peste hotare, astfel încât asigură creșterea eficienței antrenamentelor și interoperabilitatea cu partenerii externi. În luna decembrie a fost recepționat un sistem de supraveghere aeriană prin intermediul unei companii franceze, care este unul important pentru consolidarea capacităților de apărare antiaeriană. Ministerul Forțelor Armate al Franței a mai oferit și loturi de asistență cu echipament individual, bunuri logistice, armament ușor de infanterie și muniții.

Raportul Comisiei Europene din noiembrie curent, ce evaluează progresele țării în domeniul implementării acquis-ului comunitar, a stabilit că Moldova a făcut progrese în alinierea legislației naționale la standardele europene în domeniul securității. Astfel, la capitolul luptei împotriva crimei organizate, a fost adoptat Programul național de recuperare a activelor pentru perioada 2023-2027 și s-au înregistrat progrese la capitolul diminuării riscurilor crimelor financiare. Moldova a făcut progrese în lupta împotriva traficului de arme, drogurilor, traficului de persoane și contrabandei cu migranți prin adoptarea unor strategii sectoriale de dezvoltare, precum și a revizuit Legea privind regimul armelor și munițiilor destinate utilizării civile, având ca scop alinierea la acquis-ul UE.

Au fost observate progrese și în avansarea diplomației militare a Republicii Moldova. Astfel, Moldova a decis să adere la Procesul Reuniunilor miniștrilor apărării din Europa de Sud-Est. Prin aderarea la acest mecanism, statul își confirmă angajamentul de a contribui la pacea și stabilitatea regională și internațională. Cooperarea cu agențiile Frontex, Europol și CEPOL a fost extinsă. Mai mult, țara a consolidat cooperarea cu INTERPOL prin schimbul de informații și desfășurarea de activități în cadrul Sistemului de Înregistrare și Trasare a Armelor ilegale și în gestionarea traficului de ființe umane.

Pe parcursul anului 2023, Republica Moldova a înțeles importanța sectorului de securitate și apărare pentru asigurarea rezilienței statului într-un mediu volatil de securitate. Eforturile de sporire a capacităților de apărare și intensificarea cooperării cu statele membre UE, precum și cu agențiile specializate, au demonstrat angajamentul țării în contracararea diverselor amenințări și riscuri de securitate. Aceste eforturi necesită a fi prelungite cu același grad de entuziasm și în perioada următoare, inclusiv în contextul avansării în procesul de aderare la UE și a dezideratului de aliniere la standardele europene în materie de securitate. Perceperea sectorului de securitate și apărare ca unul esențial în dezvoltarea ascendentă a statului va facilita eficiența în abordarea riscurilor și amenințărilor la adresa securității naționale, precum și va contribui la stabilitatea regională și internațională prin transformarea statului într-un furnizor de securitate.

Asociația pentru Politica Externă, (APE)

Acest articol a fost elaborat de un grup de experți ai Asociației pentru Politică Externă (APE) în cadrul proiectului „Tracker-ul dimensiunii civile a Parteneriatului Estic: obiective de monitorizare, rezultate și reforme aferente”, care este implementat de Ukrainian Prism, în cooperare cu organizațiile partenere din țările Parteneriatului Estic și finanțat de Secretariatul Forumului societății civile a Parteneriatului Estic.

Articolul poate fi accesat și pe pagina agora.md

https://agora.md/2023/12/28/bilantul-evolutiilor-din-domeniul-de-securitate-si-aparare-prin-prisma-obiectivelor-uniunii-europene