joi, decembrie 9, 2021

Experți Locali Despre Soluționarea Problemei Transnistrene Prin Dialog Direct cu Kremlinul. Info-Prim Neo.

Incercarea Chisinaului de a gasi o solutie a problemei transnistrene prin dialog direct cu Kremlinul, ignorand ceilalti participantii in formatul de negocieri 5+2, creeaza o situatie periculoasa pentru R.Moldova, considera un grup de experti, creat in cadrul proiectului Institutului de Politici Publici (IPP) „Consiliul de experti pentru solutionarea conflictului transnistrean”.

Este Statutul de Țară Candidată pentru Aderarea la UE un Obiectiv Realist pentru Moldova?...

La 10 septembrie, în discuțiile avute la Bruxelles cu dna Benita Ferrero-Waldner, Comisarul European pentru Relații Externe, ministrul de Externe Andrei Stratan a reiterat dezideratul RM de a negocia un Acord de Asociere cu UE. Mai mult, el a solicitat ca țării noastre să i se acorde statutul de candidat pentru aderarea la UE. În răspuns, dna Ferrero-Waldner l-ar fi asigurat pe șeful diplomației moldave că UE va analiza atent și cu o atitudine binevoitoare solicitările sale.

Evenimentele din Georgia: Adevăr și Pseudoadevăr. Analză de Laimonas TALAT-KELPSA, Secretarul MAE al Lituaniei....

Recentele evenimente din Georgia au avut o largă rezonanță internațională. Lituania nu este o excepție, evenimentele din această țară mică din Caucazul de Sud reamintindu-le multor oameni de ceea ce s-a întâmplat la noi la 13 ianuarie: aceleași tancuri, același limbaj urât și aceeași desconsiderare față de dreptul internațional. Astăzi în Lituania auzim încurajări pentru a fi ascultate ambele părți”: probabil, aceasta ne va face să evaluăm mai bine situația și să identificăm adevărul obiectiv. Aceeași metodă a fost aplicată după 13 ianuarie - și atunci mai exista un al doilea adevăr”, care afirma că franctirorii naționaliști lituanieni își împușcau intenționat, din spate, conaționalii, că oamenii se aruncau singuri sub tancuri etc. Au fost produse chiar și dovezi pentru a confirma asemenea afirmații. În acel moment, a existat suficientă rațiune pentru a evalua situația adecvat, evitându-se implicarea în discuții inutile despre cine e vinovatul sau inițiatorul; acum însă mecanismul de analiză și evaluare funcționează fără încetare - cel puțin, aceasta este impresia pe care o lasă lectura site-urilor mass-media lituaniene.

Politicieni Europeni Despre Șansele unei Noi Extinderi spre Est a UE. Timpul.

Deputatul european Marianne Mikko, copreședintă a Comitetului de Cooperare parlamentară RM-UE, va propune Comisiei Europene să încheie cu RM un acord ce ar prevede aderarea la UE, pentru a da un semnal clar despre posibilitatea aderării, pe viitor, la această comunitate. Despre aceasta Mikko a anunțat la ședința extraordinară a Delegației pentru Moldova a Parlamentului European din cadrul Comitetului de Cooperare parlamentară RM-UE, desfășurată la Bruxelles. Ea a mai subliniat că între UE și RM trebuie să fie anulat regimul de vize și a atras atenția asupra necesității respectării de către Rusia a obligațiilor privind retragerea prezenței militare din RM.

Ambasadorul Rusiei în Moldova Pledează pentru Reluarea Negocierilor de Reglementare Transnistreană în Orice Format....

Valeri Kuzmin, Ambasadorul Extraordinar și Plenipotențiar al Rusiei în R.Moldova, s-a pronunțat, luni seara, la 15 septembrie, în cadrul unei apariții în emisie directă la postul de televiziune PRO TV-Chișinău, pentru reluarea negocierilor privind reglementarea transnistreană în orice format. El a respins afirmațiile moderatoarei, conform cărora Rusia ar încerca să înlocuiască formatul "5+2" cu unul trilateral, la care să participe Moldova și Transnistria, și conform cărora Rusia ar influența Tiraspolul.

Viziunea Experților asupra Problemei Transnistrene. IPP.

Până la evenimentele din august 2008, politica Rusiei în raport cu conflictele „înghețate” din Georgia și Moldova s-a încadrat în conceptul de „anexiune tacită”. Evoluția situației pe parcursul a mai multor ani de zile a demonstrat că lipsa progresului în soluționarea conflictelor, în mare parte, a fost determinată de formatele ”unice” ale trupelor de menținere a păcii, impuse de Rusia imediat după stoparea conflictelor armate, și de formatul procesului de negocieri, în cadrul căruia Rusia deține statutul de „mediator”. Aceste formate au legiferat trupele paramilitare ale regimurilor din zonele de conflict, înzestrate cu armament oferit de Rusia, iar trupele ruse, staționate ilegal în aceste zone, precum și pacificatorii ruși, împreună cu cei din partea regimurilor din zonele de conflict, au devenit scut de protecție ale regimurilor anticonstituționale.

Pericolul Reintegrarii Virtuale a Moldovei. Nicu Popescu. Flux.

Semnarea în grabă a unui nou document (memorandum Kozak” sau orice alt tip de document declarativ) poate pune bazele unei reintegrări virtuale, nu reale, care ar pune în pericol funcționarea Moldovei ca stat și apropierea sa de UE. În realitate, reintegrarea nu se va face prin semnarea unui document. Știm cu toții bine cât de mult sunt respectate tot felul de fițuici” în spațiul postsovietic. Discuțiile despre reintegrarea Moldovei ar trebui să țină cont de două precedente istorice relevante pentru Moldova. Cipru si Ajaria.

Vladimir Socor: Seria Pașilor Propuși de Kremlin Ridică Multe Semne de Întrebare”. Radio Europa...

Președintelui rus Dmitryi Medvedev i-a trebuit exact o oră și jumătate ca să-l așeze pe liderul de la Tiraspol, Igor Smirnov, la masa negocierilor politice cu Chișinăul. Până acum, Kremlinul îl folosise pe Smirnov ca să blocheze orice negocieri asupra statutului Transnistriei și retragerii trupelor rusești. În ziua de 3 septembrie, însă, Președintele Rusiei i-a comandat principalului reprezentant al Rusiei în Transnistria să se întâlnească foarte curînd cu Președintele moldovean Vladimir Voronin și să negocieze cât mai rapid asupra statutului Transnistriei. Domnul Medvedev î-l primise pe domnul Voronin în ziua de 25 august, punând în mișcare următoarea serie de pași.

Politicieni și Experți de la Chișinău se Arată Sceptici Față de Scoaterea RM de...

Politicieni și experți de la Chișinău se arată sceptici față de scoaterea R. Moldova de sub monitorizarea Consiliului Europei (CoE) în viitorul apropiat. Motivele monitorizării, restanțele și realizările R. Moldova au constituit subiectul ședinței Clubului Jurnaliștilor de Investigație, organizat vineri, 5 septembrie, de către Centrul de Investigații Jurnalistice.

Vladimir Socor: Spre Deosebire de Georgia, Republica Moldova Păstrează Încă Șansa Reîntregirii cu Transnistria”....

Rusia a reușit să provoace Georgia la război conform scenariului folosit încă în anul 1992 împotriva Republicii Moldova În ambele cazuri, Trasnistria și Tighina în 1992 și Osetia - Georgia în 2008, Rusia a declanșat un proces de excaladare treptată a conflictului. Agresorii interpuși Ruso-tiraspoleni sau Osetini au atacat la nivelul paramilitar. În fața acestei provocari statul legitim, Republica Moldova sau Georgia, a răspuns cu propria sa armată, instrument legitim al statului, excaladând conflictul. Rusia, la rândul ei, a răspuns cu forțe militare infinit mai puternice de cât cele ale Republicii Moldova sau ale Georgiei. La fiecare etapa a acetui proces, Rusia a controlat excaladarea conflictului. Apoi a dictat condițiile politice și militare ale armistițiului.

Zinaida Greceanîi Crede că Noile Propuneri ale Chișinăului Pot fi Acceptate de Rusia și...

Autoritățile moldovene au pregătit un nou plan de reglementare în Transnistria, care prevede o autonomie largă pentru regiunea separatistă și retragerea trupelor ruse din stînga Nistrului. Noul proiect a fost deja prezentat Tiraspolului, mediatorilor și observatorilor la negocieri. Anunțul aparține premierului moldovean Zinaida Greceanîi, care s-a aflat miercuri la sediul de la Praga al postului de radio Europa Liberă, cu ocazia unei vizite oficiale în Republica Cehă. Într-un interviu în exclusivitate pentru Europa Liberă, Zinaida Greceanîii a spus că autoritățile moldovene sunt gată să accepte și elemente ale planului Kozak, cum ar fi participarea reprezentanților transnistreni în Guvernul și în Parlamentul de la Chișinău.

Politicienii Moldoveni Exclud Posibilitatea Revenirii la Planul Rusesc de Reglementare a Problemei Transnistrene, Propus...

Președintele Comisiei juridice din Parlamentul de la Chișinău, Vladimir Țurcanu, unul dintre liderii importanți ai Partidului Comuniștilor, spune că „trebuie să fim foarte atenți atunci când comentăm declarația lui Lavrov”. Președintele Partidului Democrat, Dumitru Diacov, nu crede că declarația lui Lavrov privind posibilitatea revenirii la Planul Kozak este una convenită cu Chișinăul. „Eu cred că Lavrov și-a spus părerea sa în sensul că noi trebuie să discutăm, și să discutăm și unele dintre problemele care au fost conținute și în planul Kozak.

Experți de la Chișinău și Moscova au opinii diferite vizavi de reglementarea rapidă a...

Analiști și politicieni din Republica Moldova și Federația Rusă privesc în mod diferit perspectivele de soluționare în scurt timp a diferendului transnsitrean ca urmare a ultimelor evenimente din Caucaz și recunoașterea de către Moscova a independenței Osetiei de Sud și Abhaziei. Politologi ruși și din Republica Moldova au participat vineri, 29 august la o videoconferință Chișinău-Moscova în cadrul căreia au fost discutate posibilele repercusiuni ale recunoașterii cele două enclave, asupra Republicii Moldova și, în special, a soluționării conflictului transnistrean.

Poziția Unui Grup de Experți cu Privire la Impactul Crizei din Georgia asupra Republicii...

Conflictul armat ruso-georgian a generat o criză politico-militară de proporții de natură să provoace transformări profunde în sistemul relațiilor internaționale. Degradarea rapidă și fundamentală a mecanismelor instituționale de cooperare și a raporturilor dintre Rusia, pe de o parte, și UE și NATO, pe de altă parte, marchează începutul unei noi perioade de confruntare, cu implicații serioase asupra securității si stabilității regionale. Criza georgiană periclitează stabilitatea mai multor state din spațiul ex-sovietic, percepute unilateral de Rusia ca fiind o zonă a intereselor sale primordiale și care se confruntă cu conflicte secesioniste, inițiate și sprijinite politic, economic și militar de Federația Rusă.

Opinii Experți Despre Decizia Dumei de Stat a Rusiei de a Recunoaște Independența Regiuniilor...

Dmitri Danilov, șeful secției de securitate europeană din cadrul Academiei de Științe a Rusiei, nu crede că președintele rus Dmitrii Medvedev va semna decretul privind recunoașterea independenței Abhaziei și Osetiei de Sud. Pavel Felgenhauer, expertul pe probleme de politică externă și de securitate al publicației ruse Novaia Gazeta, a declarat că pe exemplul Moldovei Kremlinul arată Georgiei că ar fi putut evita conflictul armat dacă ar fi făcut concesii Moscovei. Oazu Nantoi, director de programe la Institutul de Politici Publice spune și el că adresarea Dumei de Stat către președintele Federației Ruse nu înseamnă o recunoaștere automată a Abhaziei și a Osetiei de Sud.

Experții Consideră că Vizita Președintelui României la Chișinău nu a rezolvat probleme, dar a...

Dosarele sensibile din relațiile dintre România și Republica Moldova nu pot fi soluționate prin vizite-fulger, de genul celei efectuate miercuri la Chișinău de Traian Băsescu, însă este de așteptat o încălzire a relațiilor după această vizită, afirmă mai mulți experți de la Chișinău.

Relațiile Republicii Moldova cu România: Quo Vadis? Comentariu de Victor Chirilă, Director de Programe...

În ultimii 10 ani, politicienii din Republica Moldova și România au apelat de mai multe ori la noțiunea de pragmatism, încercând astfel să plaseze pe un făgaș al normalității evoluția relațiilor bilaterale moldo-române. Însă, de fiecare dată, politicienii de la Chișinău și București au eșuat în încercările lor salutabile. Mai mult decât atât, noțiunea de pragmatism a fost discreditată treptat, astfel încât aceasta s-a transformat mai degrabă într-un eufemism ce ascunde neputința ambelor state de a elabora o strategie comună de dezvoltare a relațiilor de parteneriat. Vizita oficială efectuată la Chișinău, la 7 iulie, de Ministrul de Externe al României, Lazăr Comănescu, se dorește a fi un nou început de pragmatism în relațiile Republicii Moldova cu România. În aceste condiții, principala întrebare ce se impune este dacă pragmatismul mai este un concept credibil, viabil și, mai ales, capabil să aducă dezvoltarea relațiilor noastre cu România în albia normalității.

Este Comunitatea Statelor Independente Compatibilă cu Uniunea Europeană? Comentariu de Victor Chirilă, Director Programe...

Există la Chișinău o serie de politicieni care de 17 ani încoace încearcă să camufleze propriile eșecuri pe calea integrării europene a țării noastre, afirmând, cu o nonșalanță de invidiat, că Republica Moldova nu este nici dorită nici așteptată în Uniunea Europeană. Dacă am da curs logicii respectivilor politicieni, Republica Moldova ar trebui să se orienteze spre spațiul geografic, economic și politic unde țara noastră este dorită și așteptată cu brațele larg deschise, iar integrarea economică sau politică nu este strict condiționată de îndeplinirea unor criterii democratice, cum ar fi vestitele Criterii de la Copenhaga, îndeplinirea cărora este un imperativ pentru statele europene ce își doresc să adere la UE. În opinia politicienilor vizați, acel spațiu este, desigur, Comunitatea Statelor Independente (CSI), al cărei membru este, începând cu anul 1994, și Republica Moldova.

De ce Occidentul Manifestă un Interes Atît de Mare Față de Alegerile din Moldova?...

Partidele din Moldova se pregătesc intens de alegeri din 2009 și acest lucru nu-l observă doar cine nu dorește. De fapt, prima jumătate a anului 2008 a trecut în totalitate sub semnul alegerilor chiar dacă acestea urmează să aibă loc abia în 2009, poate chiar la jumătatea acestuia. Fiecare se pregătește în felul său - Partidul Comuniștilor se regrupează din interior, încearcă să-și îmbunătățească imaginea prin mișcări spectaculoase gen schimbarea Guvernului, creează bariere în calea altor partide pentru a le face mai greu accesul în Parlament. La rîndul lor, partidele de opoziție se "adulmecă" reciproc, încercînd să găsească posibili parteneri împreună cu care ar ajunge mai ușor în Parlament.

Unele Cerinte ale UE Vadesc o Cunoastere Insuficienta a Nuantelor Politice de la Chisinau....

Președintele Vladimir Voronin conștientizează acum lipsa oricărei strategii de comunicare a Republicii Moldova cu partenerii ei occidentali, mai ales cu Uniunea Europeană. Aceasta este ideea cea mai importantă pe care o rețin din instrucțiunile adresate Comisiei Naționale pentru Integrare Europeană. Potrivit acestor instrucțiuni, pronunțate în ziua de 17 iulie, modul în care Republica Moldova comunică cu Uniunea Europeană este, citez: „absolut insuficient, sub orice critică”.