duminică, mai 26, 2019

Viorel Chivriga: Evoluția Reformelor Economice în Republica Moldova: 2011 și 2012

Această lucrare a fost prezentată la Forumul UE - Republica Moldova de la Berlin, desfășurat în perioada 22-23 octombrie 2012.

Victoria Bucătaru: Republica Moldova și Uniunea Europeană: de la cooperare la integrare (2011-2012)

Această lucrare a fost prezentată la Forumul UE - Republica Moldova de la Berlin, desfășurat în perioada 22-23 octombrie 2012.

Radu Vrabie: Reglementarea transnistreană: 2011 și 2012. OSI – APE.

Această lucrare a fost prezentată la Forumul UE - Republica Moldova de la Berlin, desfășurat în perioada 22-23 octombrie 2012.

Deficiențele cadrului legal și instituțional destinat susținerii Diasporei Republicii Moldova. Boian Victoria, APE 24.10.2011

[pdf-embedder url="http://www.ape.md/wp-content/uploads/public/publications/1558156_md_studiu_diaspor.doc

„Problema Transnistreană și Integrarea Europeană a Moldovei. Rolul UE”

Rolul UE în procesul de negociere în formatul 5+2 și posibilitățile de sporire a implicării acesteia în procesul de reglementare a problematicii transnistrene.

„Inventarierea și evaluarea asistenței financiare acordate de UE Moldovei”

O retrospectivă a asistenței financiare pentru dezvoltare acordată de către UE Moldovei, tendințele și rezultatele acesteia pe parcursul ultimilor 18 ani.

Niemann, Arne; de Wekker, Tessa: Normative power Europe? EU relations with Moldova. European Integration...

This article analyses the extent to which the European Union (EU) constitutes a normative power in its relations with Moldova. ‘Normative power Europe is examined along three dimensions: (i) normative intent; (ii) normative process; and (iii) normative impact. Our empirical analysis focuses on two norms: democracy and good governance. In addition, we ask how ‘normatively the EU has acted regarding a solution to the Transnistrian conflict. On the basis of our three-dimensional framework, we find that EU normative power can be judged as only moderate in EU-Moldovan relations.

Parteneriatul Estic instructiuni de utilizare” – Republica Moldova ca o oportunitate -. CRPE. 14.09.2010.

Studiul prezinta situatia actuala a programului, precum si pozitia fiecarei tari din Parteneriat fata de aceasta initiativa, cu un accent special pe Republica Moldova. Raportul aduce argumente in sprijinul ideii ca desi se pot observa unele realizari, Parteneriatul Estic este departe de a-si atinge potentialul deplin si are nevoie de cateva succese vizibile. Perioada trecuta de la lansarea Parteneriatului Estic nu a adus imbunatatiri notabile in regiune. Economiile tarilor din vecinatatea estica au fost serios afectate de criza economica globala si nu s-au remarcat imbunatatiri nici pe frontul democratiei, Republica Moldova fiind probabil singura exceptie. De asemenea, nu s-a ameliorat nici situatia conflictelor (inghetate) din regiune.

Alexandru Baltag, Expert Asociat APE: „Arma energetică a Rusiei ca instrument de presiune și...

Ucraina și Republica Moldova, care nu au existat ca state independente până la implozia URSS, reprezentau interfața europeană a Imperiului Rus și apoi celui Sovietic. În aceste condiții, acestui teritoriu, mai cu seama celui ucrainean, îi revine rolul de pivot geopolitic, deoarece existența acestor state ca state independente de Kremlin (independente în sensul strict al cuvântului) contribuie la transformarea geopolitică a Rusiei. Iar, o eventuală aderare a acestor două state la UE și NATO ar putea împinge Rusia în Asia într-o oarecare măsură, de Europa legând-o doar relațiile economice și energetice. Acest fapt este perceput drept un pericol pentru Federația Rusă, atât timp cât acest actor a jucat și mai joacă un rol (geo)politic și (geo)strategic dominant în Europa pe parcursul ultimelor secole.

Ratificarea Statutului Curții Penale Internaționale de la Roma și un subiect imperativ pe agenda...

În vederea anchetării celor mai atroce crime ale secolului XX și genocidul, crimele împotriva umanității și crimele de război, comunitatea internațională a înființat tribunale ad-hoc, precum Tribunalele Militare Internaționale de la Nürnberg și Tokyo, Tribunalul Penal Internațional pentru Rwanda și Tribunalul Penal Internațional pentru fosta Iugoslavie. Cu toate acestea, genocidul, crimele împotriva umanității și crimele de război continuă să reprezinte o realitate sinistră a lumii de astăzi. Astfel, la 17 iulie 1998, Conferința Diplomatică de la Roma a adoptat Statutul de la Roma al Curții Penale Internaționale (CPI) cu scopul creării unei instanțe internaționale competente și permanente menită să judece indivizii care au comis cele mai odioase crime cunoscute umanității. Astfel încît, Curtea Penală Internațională diferă de Curtea Internațională de Justiție, numită uneori Curtea Mondială, care soluționează litigiile între guverne. Statutul de la Roma al CPI a intrat în vigoare la 1 iulie 2002 și în prezent Curtea este pe deplin operațională, avînd sediul la Haga, Olanda. Tratatul a fost salutat și apreciat de guverne, experți în drept și societatea civilă ca fiind cea mai considerabilă realizare în dreptul internațional din momentul adoptării Cartei Națiunilor Unite. În acest fel, lupta pentru justiție internațională a înregistrat un progres major.

Evoluția Politicii Externe a Republicii Moldova (1998-2008)

Asociația pentru Politică Externă (APE) în parteneriat cu Fundația Friedrich Ebert, și-a propus să întreprindă o trecere în revistă a marilor teme ale politicii externe ale Republicii Moldova în perioada 1998-2008.

The „Humanitarian Dimension” of Russian Foreign Policy toward Georgia, Moldova, Ukraine and the Baltic...

This book is work of six think tanks from Baltic States, Ukraine, Moldova and Georgia. Centre for East European Policy Studies (Latvia) had a leading role in the implementation of this research project. Contributors include the International Centre for Defence Studies (Estonia), the Centre for Geopolitical Studies (Lithuania), the School for Policy Analysis at the National University of Kyiv-Mohyla Academy (Ukraine), the Foreign Policy Association of Moldova (Moldova), and the International Centre for Geopolitical Studies (Georgia).

Moldovas Uncertain Future, Europe Report N°175, 17 August 2006

Moldovas Uncertain Future, Europe Report N°175, 17 August 2006

Moldova: Regional Tensions over Transdniestria. Report Nº157

To access this report please click here.EXECUTIVE SUMMARY AND RECOMMENDATIONSResolving the Trandniestrian secessionist dispute in Moldova is vital to remove a potential source of chaos on the periphery of the expanding European Union, to implement an important part of the post-Cold War settlement, and to